مهریه

یکی از عجیب ترین مهریه های تاریخ ایران در شعبه ۲۶۴ دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد. یک کیلو بال مگس! سال ۸۶ زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می‌شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد!

به گزارش ایران‌پژواک، هر از گاهی از گوشه و کنار در مورد مهریه های عجیب و غریب چیزهایی میشنویم. مهریه‌هایی که اگر به دادگاه و شکایت کشیده نشود، شاید هرگز به گوش کسی نرسد.

شبکه شرق در گزارشی نوشت: با این حال، خیلی از کسانی که در گوشه و کنار این کشور ازدواج می‌کنند، با هزار و یک دلیل سراغ این مهریه‌ها می‌روند؛ ترس از آینده، خلاقیت یا حتی علاقه های عجیب شخصی!

ازدواج سوم با مهریه بال مگس

یکی از عجیب ترین مهریه های تاریخ ایران در شعبه ۲۶۴ دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد. یک کیلو بال مگس! سال ۸۶ زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می‌شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد! او که سومین ازدواج خود را شکست خورده می‌دید، دلیل جدایی از همسرش را فریبکاری او عنوان کرد و گفت: «همسرم علی رغم متاهل بودن، با من ازدواج کرده و حالا من تا مهریه‌ام را نگیرم از زندگی اش بیرون نمیروم.»

از چشم هایش کوتاه نمی‌آیم

پرونده دیگر در مورد زنی است که چشم های شوهرش را به عنوان مهریه انتخاب کرده. این پرونده در شعبه ۲۷۹ مجتمع قضائی عدالت رسیدگی شد. در واقع مهریه این خانم ۵هزار سکه طلا بود که بخشیده شد اما او برای داشتن چشمان همسرش کوتاه نیامد و در نهایت چون طبق قانون شرع اعضای اصلی بدن قابل جدا کردن نیست و تعهد مالی ایجاد نمی‌کند داماد فقط محکوم به پرداخت پنج هزار سکه طلا شد.

مهریه‌ای با ارزش معنوی

یکی دیگر از مهریه‌های عجیبی که در عقدنامه یکی از دختران ایرانی به ثبت رسیده است ۱۰۰۰ سفر پیاده به کربلاست. این مهریه ارزش مالی ندارد، اما کاری است که طبق تقاضای عروس‌خانم، داماد باید آن را انجام دهد تا حکم طلاق صادر شود.

دست و پای من مهریه عروسم

اما مهریه های عجیب و غریب به اینجا ختم نمیشود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این بار پدر داماد، علاوه بر هزار سکه طلا و ۱۰۰ میلیون تومان پول نقد، دست و پای خودش را به عنوان مهریه به عروس تقدیم کرده است.

آشنایی کنار دریا

یکی دیگر از مهریه های عجیب و غریب دیگر، ۵هزار مرجان دریایی است. دلیل انتخاب این مهریه آشنایی در کنار دریاست. به گفته خانم ۵ هزار مرجان دریایی، حق من است و می‌خواهم بعد از دریافت مهریه‌ام به این زندگی پایان دهم. این درحالی است که قاضی پرونده به دو طرف وقت داده تا بر سر تعیین مهریه به یک نتیجه برسند.

چرا این مهریه ها؟

اما به چه دلیل برخی از زوج های جوان چنین مهریه‌هایی را مطرح میکنند؟

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس با اشاره به دلایل انتخاب چنین مهریه‌هایی از سوی زوج های جوان عنوان می‌کند: عامل دیگر تعیین مهریه، امنیت در برابر ناامنی اجتماعی‌ است که زنان در جامعه با آن روبه‌رو هستند. ناامنی اجتماعی؛ ناامنی فکری و روحی به وجود می‌آورد و چون برخلاف غرب، زن در ثروت مرد شریک نمی‌شود، زن باید به فکر آینده باشد درنتیجه شرایط اقتصادی و فرهنگی، روحی و روانی در تعیین مهریه اثرگذار است.

بشر ذهنیت عقلانی را پشت سر گذاشته

او همچنین در گفت‌وگو با «شبکه شرق» میگوید: از نظر تئوری های علمی، ایران و جهان در دوره تمدن ذهنی، حسی و مادی به سر میبرند. بر اساس این نظریه‌ها امروز ذهنیت بشر مرحله عقلانی و شهودی را پشت سر گذاشته در ذهنیت مادی و حسی به سر میبرد و این مسائل ظاهری است که شخصیت شما را بیان میکند. در تمام جهان این اصل وجود دارد اما در ایران شدت یافته و مردم آنچه را که میینند قضاوت میکنند.

مهریه عجیب زندگی را حفظ نمیکند

به گفته این جامعه‌شناس زمانی که اعتماد بین افراد کم باشد،روابط و خواسته‌ها به این سمت و سو میرود و زنان از روی ترس انتخابهایی میکنند که مثلا جدایی را سخت کنند. وقتی در هر ساعت ۲۰ طلاق ثبت میشود، زن میخواهد چیزی را به عنوان مهریه انتخاب کند که مرد از پرداخت آن ناتوان است. در این شرایط مهریه های عجیب و زیاد به لنگری می‌ماند که قرار است زندگی را نجات دهد.

مهریه‌هایی که بی اثر است

حالا این سؤال مطرح می‌شود که وقتی قانون این گونه مهریه های فانتزی و رویایی را غیرمجاز و غیرقابل اجرا می‌داند پس چه اتفاقی در برخی دفترخانه‌ها می‌افتد که زنی با نشان دادن سند ازدواجش درخواست ۵هزار مرجان دریایی را به عنوان مهریه مطالبه می‌کند؟

علی مظفری نائب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در این باره می‌گوید: در قانون مدنی کشور برای مهریه زوجه شروطی معین شده است، ازجمله اینکه مهریه باید مالیت داشته باشد.یعنی قابل دریافت و استفاده باشد، برای همین مهریه‌هایی که جنبه فانتزی و رویایی دارند نباید در سند ازدواج درج شوند، اگرچه عقد صحیح است، ولی مهریه اثری ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی