آیت الله سید ابراهیم رییسی

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد، گفت: مسئله آب باید بدون نگاه بخشی، به‌صورت منطقه‌ای و با استفاده از همه امکانات حل شود و می‌خواهم بگویم که همه امکانات و راهکارها برای احیای زاینده‌رود، امروز روی میز دولت است.

به گزارش ایران پژواک، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پایان بیست و پنجمین سفر استانی خود به استان اصفهان، بامداد جمعه، ۲۷ خرداد در پاویون فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و دقایقی پیش از ترک اصفهان به مقصد پایتخت در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای این سفر، اظهار کرد: از مردم استان اصفهان به خاطر اینکه شرایط به نحوی فراهم نشد که وضعیت همه شهرستان‌های استان را از نزدیک ببینم و علی‌رغم میل باطنی نتوانستم پای درد و دل مردم در مناطقی که دورتر از مراکز استان هستند بشینم، عذرخواهی می‌کنم.

وی با اشاره به در نطر گرفتن اعتبارات خوب برای استان اصفهان ادامه داد: این اعتبارات در جلسه‌ای با حضور معاون اول، یا از محل اعتبارات کشوری یا به‌صورت اعتبارات ویژه برای دستگاه‌ها با حمایت سازمان برنامه و بودجه نهایی شد؛ این مصوبات در تهران مطرح شد و در استان نیز به بهره نهایی رسید.

رئیس جمهور حضور وزرا و معاونین خود در بخش‌های مختلف استان اصفهان را ثمر بخش خواند و تاکید کرد: وزرا و معاونین در کل استان بعضا از دو روز پیش از سفر تلاش کردند و در سطح استان حضور داشتند و با پیگیری بسیار سعی کردند به مسایل واقف شوند تا این سفر یک‌روزه به مرحله تصمیم‌گیری برسد.

احیای زاینده‌رود برای دولت مسئله اولویت‌دار است

وی با اشاره به مسئله آب و خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تصریح کرد: این مهم‌ترین مطالبه مردم استان اصفهان است و برای مردم اصفهان اولویت مهم محسوب می‌شود؛ احیای زاینده‌رود برای دولت نیز مسئله اولویت‌دار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به سفر صبح امروز خود به همراه وزیر نیرو به منطقه شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: خشکی رودخانه، زمین‌های کشاورزی و مشکل تالاب و روستاها و حتی مناطق اطراف زاینده‌رود را از نزدیک دیدیم، حتی در یک روستا هم حضور یافتیم، طبیعتا مردم در این مناطق نگران آب شرب و کشاورزی هستند و این برای ما هم از نکات مهم و قابل بررسی است.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل محوری وزیر نیرو از ابتدا، آب حوضه زاینده‌رود و مشکل آب در سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بود؛ از این رو وزارت نیرو و دولت به دنبال طرح جامعی بودند که مرحله نهایی خود را می‌گذراند و محوریت آن برقراری عدالت در تقسیم شدن آب است.

وی گفت: در مسئله آب ملاک اجرای قانون و حقوقی است که وجود دارد، در این مسیر حقوقی برای استفاده از آب وجود دارد که اتفاقا در طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود هم بر آن تاکید شده و قرار است پس از نهایی شدن با نخبگان در میان گذاشته شود، به اطلاع مردم برسد و باعث ایجاد آرامش برای آنها شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اولویت حل مسئله آب، قطعا حل مشکل آب شرب، آب کشاورزی و حتی صنعت است، اما به هر حال نیاز صنعت را می توان از محل پساب برطرف کرد.

وی با اعلام اینکه یک سوم اعتبارات سفر به آب اختصاص یافته اضافه کرد: این اعتبار برای پیشرفت طرح‌های آبرسانی در منطقه قرار داده شده، زیرا این مسئله اولویت‌دار استان اصفهان است، همچنین بخش قابل توجهی اعتبار نیز برای تکمیل انواع پروژه‌های نیمه تمام از جمله سلامت و حفظ و توسعه صنایع دستی، گردشگری و حفاظت از آثار باستانی قرار داده شده است.

رئیسی به تلاش‌ها برای افزایش میزان اعتبارات حوزه جوانان اشاره و تصریح کرد: این افزایش اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌های متنوعی از افزایش تسهیلات ازدواج گرفته تا موارد دیگر اختصاص می‌یابد، اعتقاد دارم که شرط موفقیت در هر تصمیمی همت مدیران استانی تا مدیران ستادی و حتی بخش مرکز است تا با نگاه تحولی مسائل را پیگری‌ و حل کنند.

مدیری که نگاه تحولی نداشته باشد باید در حاشیه قرار بگیرد

وی افزود: مدیری که نگاه تحولی نداشته باشد باید در حاشیه قرار بگیرد، بحث اخراج افراد البته میان نیست؛ نمی‌توانیم معطل کسی‌که حرکتش انقلابی و جهادی و متقن نیست شویم.

رئیسی اضافه کرد: استان اصفهان استان کشاورزی و گردشگری و صنعتی معرفی شده و با بازدید از پارک علمی و تحقیقاتی به این باور رسیده‌ام که اصفهان با این حجم بالا از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و نوآورانه موفق، می‌تواند قطب علم و فناوری کشور باشد، کارهایی با پشتوانه مطلوب که می‌تواند زمینه انجام کار دانش بنیان را در کنار صنعت و کشاورزی و سفره مردم فراهم کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دانش خود فی نفسه ارزش دارد، اما اگر دانایی به توانایی منجر شود، کار دانش بنیان ایجاد می‌کند، آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید و اقتصاد دانش بنیان لقب گرفته است.

وی با اعتقاد به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک نوع سرمایه‌گذاری و نه هزینه کردن است، تصریح کرد: دولت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است؛ در این بین امیدواریم مسئولان استانی نیز کار را به جد دنبال کنند و گزارش مصوبات سفر را را به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهند.

وی شورای اداری در دولت سیزدهم را شکلی نوآور برای حل مشکلات کشور و استان‌ها دانست و ادامه داد: معتقدم این شکل شورای اداری در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، اینکه مطالب توسط وزرا گفته می‌شود، مدیران استانی حس خوبی می‌گیرند و مردم در جریان امور قرار می‌گیرند، در این بین رسانه‌ها نیز باید مصوبات را پیگیری‌کنند. عالی‌ترین مقام اجرایی استان یعنی استاندار و معاون اجرایی، امور را در مرکز و تا رسیدن به نتیجه پیگیری‌می‌کنند تا اعتبارات جذب و امور روی روال خود بیفتد.

فرونشست یک پدیده رسانه‌ای یا روزنامه‌ای صرف نیست

رئیس جمهور پدیده فرونشست را خطری بسیار جدی برای استان خواند و گفت: فرونشست یک پدیده رسانه‌ای یا روزنامه‌ای صرف نیست، این یک حقیقت است که باید با تشکیل یک کارگروه فوری علت وقوع آن بررسی شود، برخی این پدیده را ناشی از خشکی زاینده‌رود می‌دانند، اما همه دلایل این نیست، ممکن است فرونشست به دلیل حفر چاه غیر مجاز یا مصرف بی رویه آب یا موارد دیگر باشد. کارگروه فرونشست باید با حضور اساتید و کارشناسان فنی تشکیل شود تا مردم با نگرانی زندگی‌ نکنند و بدانند روش‌هایی برای جلوگیری از این چالش جدی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره آنکه برنامه جدی دولت برای جاری شدن زاینده‌رود چیست‌؟ گفت: ان‌شاالله با برنامه‌ای که وزارت نیرو با نظر نخبگان، اجرای قانون و کارهای پژوهشی مراکز علمی و در استان‌های‌ بهره‌مند از حوضه آبریز زاینده‌رود دارند، مشکل با یک طرح جامع احیای زاینده‌رود و بهره مندشدن همه افراد از آب، به‌صورت عادلانه برطرف شود.

احیای زاینده‌رود، روی میز دولت

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت برای احیای زاینده‌رود برنامه دارد، گفت: مسئله آب باید بدون نگاه بخشی، به‌صورت منطقه‌ای و با استفاده از همه امکانات حل شود و می‌خواهم بگویم که همه امکانات و راهکارها برای احیای زاینده‌رود امروز روی میز دولت است.

وی در پاسخ به این دغدغه که سهم استان از تخصیص منابع و اعتبارات تناسبی با جایگاه استان ندارد، گفت: ما باید پیشرفت را در پرتوی عدالت ببینیم و این برای مردم هم قطعا دلنشین است، کشورهای توسعه یافته در دنیا وجود دارد، اما بی عدالتی هم در آنها موج می‌زند.

رئیسی با طرح این پرسش که شاخص اجرای عدالت چیست؟ پاسخ داد: در بودجه ۱۴۰۱ عدالت را بر اساس آمایش سرزمینی مد نظر قرار دادیم تا پیشرفت و توقف و پسرفت در نقاط مختلف بررسی شود، این توازن قطعا نیازمند یک سند است، سندی به نام آمایش سرزمین که البته اشتباهات احتمالی هم ممکن است داشته باشد که آن هم قابل جبران است.

رئیس جمهور ادامه داد: در بودجه سال جاری محور اصلی بودجه ریزی رشد اقتصادی هشت درصد است، درباره اعتراض‌ها به عدم برخورداری اصفهان باید گفت همه بخش‌ها در استان برخوردار نیستند و یا بهتر است بگویم متوازن برخوردار نیستند مثل استان تهران؛ جاهایی در استان تهران است که جزو مناطق‌محروم هستند، اما خود تهران محروم تلقی نمی شود.

وی تاکید کرد: باید به بخش‌ها و مناطقی از استان که برخوردار نیستند، توجه ویژه‌ای صورت گیرد و تخصیص اعتبارات نیز با عدالت رعایت شود.

رئیس جمهوری پس از این نشست که در پایان سفر یک روزه او به اصفهان و در قالب بیست و پنجمین سفر استانی هیئت دولت انجام شد، اصفهان را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی