موشک بالستیک ATACMS

روزنامه آمریکایی گزارش داد فایل صوتی که اخیرا درباره برنامه‌های ارتش آلمان برای کمک به اوکراین برای حمله با موشک های دوربرد به پل کریمه افشا شد ممکن است باعث تشدید اختلاف میان برلین و متحدانش در ناتو شود.

به گزارش ایران‌پژواک، روز جمعه «مارگاریتا سیمونیان»، سردبیر شبکه راشاتودی متن به زبان روسی از آنچه را که ادعا کرد یک گفت‌وگو بین چند افسر رده بالای نیروی هوایی ارتش آلمان درباره جزئیات عملیاتی و هدفگیری موشک‌های دوربرد تاوروس است منتشر کرد. در آلمان از ماه‌ها پیش بحث بر سر درخواست اوکراین برای دریافت این موشک‌های دوربرد آلمانی در جریان بوده و متن این گفت‌وگو به نحوی است که انگار برلین با تحویل این موشک ها به کی‌یف موافقت کرده است.

به نوشته راشاتودی، این مقام‌ها همچنین درباره این که چطور برلین قابلیت تکذیب‌کنندگی را برای خود در صورت استفاده اوکراین از این تسلیحات برای حمله به پل مهم استراتژیک کریمه حفظ کند صحبت کرده‌اند. وزارت دفاع آلمان تایید کرده که محتوای این گفت‌وگو رهگیری شده و تحقیقاتی درباره این موضوع در دست اجرا است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام آلمانی گزارش داد که این گفت‌گو معتبر است و اضافه کرد که این جلسه بین این مقام‌ها از طریق نرم‌افزار غیر رمز نگاری شده «وب اِکس» برگزار شده و یکی از افسران شرکت‌کننده در این جلسه از اتاق هتلی در سنگاپور در آن شرکت کرده است.

در این مقاله آمده است مقام‌های آلمانی اغلب از نرم افزار وب‌اِکس برای انجام گفت‌وگوهای حساس استفاده می کنند و یک منبع که مورد استناد وال استریت ژورنال قرار گرفت هشدار داده که افشای این فایل گفت‌وگو باید یک «فرمان بیدارباش» برای برلین باشد.

مقام‌های آلمانی در این گفت‌وگو به جز موضوع استفاده از موشک‌های دوربرد تاوروس موضوع حضور پرسنل نظامی خارجی در اوکراین را که با هدف کمک به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات عرضه شده از سوی غرب مستقر شدند را هم ذکر کرده‌اند.

مقام‌های روس گفته‌اند حضور نیروهای نظامی غربی در اوکراین «دیگر چیزی نیست که محرمانه باشد».

وال استریت ژورنال تصریح کرد که افشای این فایل صوتی «یک پیروزی تبلیغاتی برای کرملین است». این نشریه آمریکایی متذکر شد که این فایل می‌تواند روابط میان آلمان و متحدان در ائتلاف ناتو را تیره کند. همچنین طبق تحلیل این روزنامه، این اتفاق باعث می‌شود احتمال تحویل موشک‌های تاوروس به اوکراین کمتر شود.

روزنامه آلمانی «فرانک‌فورتر آلگماینه زایتونگ» روز یکشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان همچنان مخالف ارسال موشک‌های تاوروس به کی‌یف بوده و هشدار داده که این اقدام می‌تواند هر چه بیشتر جنگ را تشدید کند.

افشای گفت‌وگوی افسران آلمانی از سوی دیگر خشم روس‌ها را در پی داشت و مسکو با محکوم‌کردن روند تحویل تسلیحات غربی به اوکراین گفت که این دست اقدامات تنها باعث طولانی تر شدن جنگ و تبدیل شدن اعضای ناتو به شرکت‌کننده‌های مستقیم در درگیری ها می‌شود.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خواستار توضیح برلین درباره این افشاگری شد.

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون رئیس شورای امنیت ملی این کشور نیز گفت آلمانی‌ها «بار دیگر تبدیل به دشمنان قسم‌خورده ما شده‌اند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی