اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است.

کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ میلیون عضو دارد و گروهی از وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه آن را به‌روز می‌کنند، می‌گوید تصمیم دادگاه اقتصادی اوکراین، از همکاری نظامی بین جمهوری آذربایجان و اوکراین پرده برداشته است.

ماجرا از این قرار است که در اواخر ماه دسامبر، دادگاه اقتصادی اوکراین دادخواستی را از طرف وزارت دفاع اوکراین علیه «اوکرسپک‌اکسپورت»، شرکت دولتی صنایع جنگ‌افزارسازی اوکراینی به‌منظور بازیابی مبلغ ۸۲,۶۹۶,۷۷۶.۰۰ گریونیای اوکراین به دلیل تخطی از یک قرارداد دولتی برای تامین سلاح بررسی کرده است.

نمایندگان این شرکت اوکراینی توافقی را با یک «تولید و تامین‌کننده خارجی» که به گفته ریبار، جمهوری آذربایجان بوده است، به‌منظور تامین تسلیحات پدفندی امضا کردند و در مجموع ۱۳۵ واحد از توپ پدافندی ZU-۲۳-۲ تامین شد.

تحویل سلاح هم از طریق کانتیرهای دریایی از طریق «کشور سوم» انجام شده که البته منجر به تاخیر در تحویل شد.

ریبار می‌گوید با بررسی موقعیت جغرافیایی، ترکیه ممکن است کشور سومی باشد که این تسلیحات را از جمهوری آذربایجان و از طریق نخجوان تحوریل گرفته است.

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه روس خبر داده تاریخ‌های تحویل هم نقش ترکیه را تایید می‌کند، چراکه در آن زمان «کریدور غلات» که غلات اوکراین را از بنادر این کشور به کشورهای جهان ارسال می‌کرد، با حضور ترکیه به‌عنوان یکی از تضمین‌کنندگان آن به صورت کامل عملیاتی بود.

ریبار می‌گوید استفاده از مسیر دریایی برای تامین تسلیحاتی اوکراین ممکن است نشانگر دخالت مستقیم ترکیه در این امر باشد.

کانال تلگرامی روس نوشته این می‌تواند «اولین تایید قابل اتکا» درباره ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین باشد.

در اسناد دادگاه آمده است: «در دوم و سوم نوامبر ۲۰۲۲ تمام ۱۳۵ واحد از این تسلیحاتِ تحت قرارداد به صورت بخش‌بخش به اوکراین وارد شده است».

رسانه‌های روسی می‌گویند همکاری باکو-کی‌یف موضوع جدیدی نیست چراکه جمهوری آذربایجان بیشتر کمک‌های بشردوستانه را راهی کی‌یف کرده و تصاویری نیز از اتباع این کشور در کنار اوکراینی‌ها در میادین نبرد منتشر شده بود.

جمهوری آذربایجان اما در واکنش به این مطلب ریبار، آن را تکذیب کرده و وزارت صنایع دفاعی این کشور گفته پیشتر «ادعاهای مشابهی از طریق کانال‌های ارمنستانی منتشر شده بود».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی