• ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
  • کد خبر: 38163
عبداللە زیدان

پس از آنکه مقام‌های ترکیه پیروزی «عبداللە زیدان» سیاستمدار و نامزد حزب کُرد را در انتخابات شهرداری این کشور «بی‌اعتبار» خواندند و او را رد صلاحیت کردند، چندین شهر ترکیه شاهد اعتراضات و تنش‌هایی در اعتراض به این اقدام بوده است.

به گزارش ایران‌پژواک، روز یکشنبه عبداللە زیدان به عنوان شهردار شهر وان ترکیه انتخاب شد. دو روز بعد، هیات انتخاباتی محلی او را به دلیل اتهاماتی در گذشته و حمایت از حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک رد صلاحیت کرد. لازم به ذکر است که ترکیه این حزب را یک «گروه تروریستی» تلقی می‌کند.

طبق گزارش راشا تودی، زیدان در سال ۲۰۱۶ یک سال پس از اتهام «همدستی و تبلیغ» برای پ.ک.ک به زندان رفت و در سال ۲۰۲۲ آزاد شد. دادستان‌ها می‌گویند که محرومیت سه ساله او از نامزدی هنوز به پایان نرسیده و همین امر باعث شده تا او برای انتخابات شهرداری واجد شرایط نباشد.

به گزارش ایسنا عبداللە زیدان پیشتر از سوی حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نامزد پست شهرداری وان شد و صلاحیتش نیز توسط دادگاه عالی ترکیه مورد تایید قرار گرفته بود. او هم‌چنین توانست با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا پیروز این انتخابات شود.

حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نه تنها رد صلاحیت زیدان را به عنوان «کودتای سیاسی» محکوم کرد، بلکه حامیان این سیاستمدار با پرتاب آتش، سنگ و کوکتل مولوتف به سمت افسران پلیس به خیابان‌ها ریختند و این افسران هم برای پاسخ به اعتراضات به گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شدند.

طبق تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، برخی از معترضان سنگرهایی را ایجاد کردند و سپس آنها را به آتش کشیدند.

این ناآرامی‌ها و اعتراضات در وان و سایر شهرهای شرقی و همچنین در آدانا در جنوب و ازمیر در سواحل دریای اژه گزارش شده است.

«علی یرلیکایا» وزیر کشور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت در مجموع ۸۹ نفر در شهرهای وان، حکاری، بتمن، سیرت، سیرناک و ازمیر بازداشت شده‌اند.

روز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) ترکیه شاهد برگزاری انتخابات محلی بود؛ انتخاباتی که در آن شهردارها و مدیران مناطق انتخاب شدند و حزب «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه موسوم به «عدالت و توسعه» در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و ازمیر در برابر حزب مخالف شکست خورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی