امامزاده سید محمد

سید محمد، فرزند بزرگ امام‌ هادی (علیه‌السّلام) بود. نقش و تلاش های او طوری بود که بسیاری می‌پنداشتند سید محمد، جانشین و امام پس از پدر است.

به گزارش ایران‌پژواک، ابوجعفر محمد بن علی الهادی (علیه‌السّلام) (درگذشت ۲۵۲ق)، معروف به امامزاده سید محمد، فرزند امام هادی (علیه‌السّلام) و برادر امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) است.

برای سید محمد، کنیه‌ها و القاب فراوانی گزارش شده که شناخته شده‌ترین کنیه او «ابوجعفر» و مشهورترین لقبش «سَبْعُ الدجیل» است. او فرزند بزرگ امام‌ هادی (علیه‌السّلام) و یار و یاور حضرت در احیای ارزش‌های الهی و سنّت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) بود، به‌طوری که بسیاری می‌پنداشتند سید محمد، جانشین و امام پس از پدر است. اما با رحلت او پیش از امام‌ هادی (علیه‌السّلام)، جانشینی امام عسکری (علیه‌السّلام) بر همگان آشکار شد.

سید محمد هم‌چون عباس ابن علی

سید محمد در میان شیعیان عرب‌زبان، جایگاهی همچون حضرت ابوالفضل العباس (علیه‌السّلام) نزد ایرانیان شیعه دارد، چنان‌که بسیاری از بزرگان و مراجع شیعه در آبادانی آستان مقدس او کوشیده‌اند و علمای شیعه نیز در وصف مقامات و کرامت او مطالبی نوشته و شاعران شیعه در تکریم او اشعاری سروده‌اند. علما و مردم عراق، سید محمد را صاحب کرامت و قدرت معنوی می‌دانند.

آستان سید محمد

آستان امامزاده سید محمد در پنجاه کیلومتری جنوب سامرا، در شمال بغداد، نزدیک قریه‌ای به نام بلد در استان صلاح‌الدین، واقع شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی