دانشجو

مذاکرات داغ نمایندگان پارلمان اروپا در مورد بودجه ۲۰۲۵ اتحادیه اروپا در حالی از هفته آینده در استراسبورگ آغاز می‌شود که امسال تعیین سرنوشت برنامه اراسموس پلاس نیز به یکی از موارد مورد اختلاف میان پارلمان، کمیسیون و شورای اروپا بدل شده است.

به گزارش ایران‌پژواک، شورای اروپا پیشنهاد کرده که بودجه پیش‌بینی شده برای برنامه اراسموس پلاس (+Erasmus) سالانه ۲۹۵ میلیون یورو کاهش یابد تا راه برای تامین مالی مورد نیازِ جنگ روسیه در اوکراین، مقابله با بحران مهاجرت و رفع تبعات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا باز شود.

این در شرایطی است که بودجه برنامه اراسموس پلاس طی سال‌های اخیر روندی صعودی داشته و از ۳.۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ به ۴.۳۹۵ میلیارد یورو در سال جاری میلادی رسیده است. بودجه مصوب اتحادیه اروپا برای اراسموس پلاس در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ معادل ۲۶.۲ میلیارد یورو بوده، بودجه‌ای که در مقایسه با دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شده است.

اما این پیشنهاد تازه شورای اروپا در میان کمیسرهای کمیسیون و نیز نمایندگان پارلمان اروپا مخالفانی دارد.

یورونیوز این موضوع را با اما رافوویچ (Emma Rafowicz)، نماینده سوسیالیست فرانسوی پارلمان اروپا در میان گذاشت. خانم رافوویچ به عنوان معاون کمیته فرهنگ و آموزش پارلمان اروپا گفت: من از مشاهده پیشنهاد کاهش بودجه اراسموس واقعا شوکه شدم. من با سایر نمایندگان فرانسه در پارلمان اروپا دیدار کردم تا در مورد این پیشنهاد با سایر نمایندگان گفتگو کنیم.

خانم رافوویچ افزود: با توجه به اعتقاد ما بر لزوم استمرار برنامه موفق اراسموس، بحث را در کمیته فرهنگ و آموزش مطرح کردیم که تمامی اعضا پیشنهاد شورا را در خصوص کاهش بودجه اراسموس، رد کردند.

نماینده پارلمان اروپا تاکید کرد: قطعا هیچ‌یک از نمایندگان حامی اتحادیه اروپا و سوسیالیست‌ها موافق کاهش بودجه اراسموس نیستند، لذا ما همچنان باید خوشبین باشیم چرا که پیشنهاد مطرح شده نه مورد وفاق کمیسیون اروپاست و نه مورد تایید پارلمان و صرفا پیشنهاد شورای اروپاست.

او ابراز امیدواری کرد: بنابراین من امیدوارم که با ادامه رایزنی‌ها در دو نهاد مخالف و اتحادی که میان نمایندگان سوسیالیست و حامی اتحادیه اروپا مشاهده می‌کنم، این پیشنهادِ شورا در نهایت تصویب نشود.

اجرای برنامه اراسموس از ۳۷ سال پیش آغاز شده است. این برنامه به دنبال ترویج همکاری نزدیکتر بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سراسر اروپاست و بر همین اساس یک سیستم سازمان‌یافته و یکپارچه تبادل دانشجویی برون مرزی شکل گرفته که اعطای بورسیه تحصیلی را نیز شامل شده است.

با گذشت زمان، این برنامه با وسعت و عمق بیشتری در قالب اراسموس پلاس ادامه یافته که حمایت از ورزش و کارآموزی جوانان نیز به آن افزوده شده است.

از زمان شروع این برنامه در سال ۱۹۸۷، بیش از ۱۵ میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند و چندین میلیون دانشجوی خارجی مشمول بورسیه‌های تحصیلی این طرح شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی