پلاستیک

دانشمندان برای اولین بار وجود میکروپلاستیک های میکروسکوپی را در مغز انسان شناسایی کردند.

به گزارش ایران‌پژواک، محققان آلمانی و برزیلی می‌گویند که از هر ۱۵ بزرگسال کالبد شکافی شده، ۸ میکروپلاستیک در مراکز بویایی مغز آنها شناسایی شده است.

این ذرات احتمالاً در طول عمر تنفس شده‌اند، زیرا میکروپلاستیک‌های کوچک شناور در همه جا در هوا وجود دارند.

اگرچه میکروپلاستیک‌ها قبلاً در ریه‌ها، روده‌ها، کبد، خون، و حتی منی انسان یافت شده‌اند، اما مدت‌ها تصور می‌شد که سد خونی - مغزی محافظ بدن ممکن است ذرات را از مغز دور نگه دارد.

با این حال، به گفته تیمی به سرپرستی «لوئیس فرناندو آماتو لورنکو»، از دانشگاه برلین و «تایس موآد»، دانشیار پاتولوژی در دانشگاه سائو پائولو برزیل، «مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک مسیر بالقوه برای انتقال میکروپلاستیک ها به مغز از طریق مرکز بویایی وجود دارد.»

مطالعه جدید شامل بافت‌های مغزی از ۱۵ فرد کالبد شکافی شده بود که بر روی ساکنان فوت شده سائوپائولو، برزیل انجام شد. محدوده سنی افراد هنگام مرگ از ۳۳ تا ۱۰۰ سال (میانگین سنی ۶۹.۵ سال) بود.

به گفته محققان، در مجموع ۱۶ ذره و الیاف پلیمر مصنوعی در پیازهای بویایی مغز ۸ نفر از ۱۵ فرد فوت شده شناسایی شد.

تقریباً در ۴۴ درصد موارد، پلاستیک پلی پروپیلن بود- یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌ها که در همه چیز از بسته‌بندی گرفته تا لباس و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

این تیم گفت که محیط‌های داخلی به عنوان منبع اصلی میکروپلاستیک های استنشاقی پیشنهاد می‌شود.

پس چگونه این قطعات میکروسکوپی به مغز حمله می‌کنند؟

محققان اشاره می‌کنند که مخاط بینی که در خارج از مغز قرار دارد ممکن است با مایع مغزی نخاعی تعامل داشته باشد و اجازه ورود میکروپلاستیک ها به پیاز بویایی را از طریق سوراخ‌های کوچک در ساختارهای استخوانی موجود در این ناحیه بدهد.

لورنکو گفت: «بنابراین وقتی از بینی نفس می‌کشید، عصب بویایی شما مستقیماً از ذرات نمونه برداری می‌کند و به ذراتی که استنشاق می‌کنید به عنوان مکانیزم حسی مستقیم واکنش نشان می‌دهد.»

وی افزود: «این واقعیت که هیچ مانع خونی-مغزی در آنجا وجود ندارد منجر به دسترسی مستقیم به مغز می‌شود و مهمتر از همه، درست بالای عصب بویایی، لوب‌های پیشانی و فوق پیشانی قرار دارند، جایی که ما معتقدیم جایگاه هوشیاری است.»

آنها گفتند که داده‌های جدید این تصور را گسترش می‌دهد که نه تنها کربن سیاه، بلکه میکروپلاستیک ها نیز در پیاز بویایی انسان انباشته می‌شوند.

آیا این میکروپلاستیک ها می‌توانند بر سلامت مغز تأثیر بگذارند؟ تیم لورنکو گفت که هنوز مشخص نیست، اما این "پتانسیل" وجود دارد.

محققان می‌گویند: «با توجه به اثرات عصبی بالقوه ناشی از میکروپلاستیک‌ها در مغز، و آلودگی محیطی گسترده با پلاستیک‌ها، نتایج ما باید نگرانی‌هایی را در زمینه افزایش شیوع بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند پارکینسون، ALS و سایر بیماری‌ها ایجاد کند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی