اتاق عملیات

مجموعه ای از سوالات و ابهامات درباره چگونگی لو رفتن محل برگزاری جلسه سیدحسن نصرالله در اقامتگاه زیرزمینی را بررسی کردیم. گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

به گزارش ایران‌پژواک، گفته می شود موشکی که به محل جلسه سید حسن نصرالله دبیر کل فقید حزب الله لبنان برخورد کردند، از نوع سنگرشکن بوده است. موشک هایی که اسرائیل کاربرد عملیاتی آن را در این عملیات برای اولین بار عملیاتی کرده است. این موشک ها که به عنوان "مهمات نفوذ زمینی" نیز شناخته می شوند، قبل از منفجر شدن در اعماق زمین فرو می روند و هر کدام بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ پوند (۹۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم) وزن دارند. اگرچه کنوانسیون ژنو استفاده از آنها را در مناطق پرجمعیت غیرقانونی اعلام کرده اما تاکنون مراجع بین المللی درباره استفاده از این مهمات در مناطق غیرنظامی سکوت کرده اند. اما چگونه اسرائیل از محل جلسه دبیرکل حزب الله لبنان اطلاع داشته؟ چگونه سید حسن نصرالله متقاعد به حضور در آنجا شده و چگونه اسرائیل بعد از اطلاع از حضورش در اقامتگاه زیرزمینی، به آن حمله کرده است؟

از روایت رسمی ارتش اسرائیل می توان به نشانه های مهمی برای پاسخ به این سوالات رسید. سرهنگ نداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته این عملیات که ارتش آن را «نظم جدید» نامیده، روز جمعه در حالی رخ داد که (سید حسن) نصرالله و زنجیره فرماندهی ارشد حزب‌الله برای برنامه‌ریزی حملات بیشتر علیه اسرائیل جلسه داشتند. او به خبرنگاران گفت: «ما اطلاعات واقعی، یک فرصت، یک فرصت عملیاتی داشتیم که به ما اجازه داد این حمله را انجام دهیم.»

این در حالی است که رادیو ارتش اسرائیل به نقل از فرمانده گروه پروازی نیروی هوایی که این حمله را انجام داد، گفته که خلبانان تنها مدت کوتاهی قبل از پرواز جزئیات هدف را دریافت کردند و تا پیش از آن، خلبانان نمی دانستند هدف چیست.»

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته: «ما چند سال است که در مورد (سید حسن) نصرالله اطلاعات جمع آوری می کنیم. ده ها سال است که اطلاعات جمع آوری می کنیم و می فهمیم که او چه زمانی تلاش می کند تا جنگ را آغاز می کند. ما اطلاعات لحظه ای داشتیم.»

این در حالی است که روزنامه فرانسوی «پاریزین» روز شنبه به نقل از منبعی امنیتی در لبنان یک گزارش گمراه کننده منتشر کرد و نوشت «اسرائیل از طریق یک جاسوس ایرانی از موقعیت حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان مطلع شده بود. بنا به همین گزارش این جاسوس ایرانی به اسرائیل اطلاع داده بود که حسن نصرالله وارد مقر فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه در جنوب بیروت شده است.»

در همین راستا نشریه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام بلندپایه ادعا ‌کرد که اسرائیل از ماه‌ها قبل می‌دانست که (سید) حسن نصر الله کجاست اما تصمیم به کشتن او در همین هفته اخیر گرفته شد چون «بیم آن می‌رفت که نصر الله دوباره ناپدید شود» ناظران سیاسی می گویند اسرائیل احتمالا از نگرانی منتقل شدن دبیرکل حزب الله لبنان به خارج از لبنان، این عملیات را با سرعت اجرا کرده است.

به گفته رسانه های غربی، دستور حمله به اتاق عملیات حزب الله، روز جمعه صادر شد و نیروهای اسرائیل در عرض چند دقیقه، ۸۰ بمب سنگر شکن یک تنی بر محل فروریختند. گفته می‌شود که محل اتاق عملیات حزب الله یک ساختمان زیرزمینی در بیروت بود که زیر چهار طبقه ساختمان ساخته شده بود. در واقع این مکان، محل برگزاری جلسه فرماندهان حزب الله بوده است که از قبل از سوی اسرائیل شناسایی شده بود.

این در حالی است که یک مقام اطلاعاتی فرانسوی به شبکه ال. س. ای این کشور گفته است که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل «قطعا در محل یک جاسوس داشته‌اند» او افزوده: «سرعت عمل ارتش اسرائیل و موساد و اینکه مرگ او بلافاصله تایید شد نشان می‌دهد که یک نفر از داخل تشکیلات با آنها همکاری کرده است. این عملیات و عملیات انفجار پیجرها به این دلیل موفقیت آمیز بود که فردی از درون سازمان با آنها همکاری کرده است.»

برخی دیگر از کارشناسان سیاسی می گویند حضور سید حسن نصرالله در جلسه با فرماندهان عالی‌رتبه، اتفاقی نبوده و احتمالا به فرماندهی حزب الله اطلاعات فریب مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله زمینی به بیروت را دارد، منتقل شده بود. انتشار این اخبار گمراه کننده به درون تشکیلات حزب الله، باعث شد تا سید حسن نصرالله از اقامتگاه ایمن به محل اتاق عملیات حرکت کند.

ناظران سیاسی معتقدند طراحی این عملیات، ترکیبی از یک عملیات فریب اطلاعات در همکاری موساد و ارتش اسرائیل بوده است. اما نقطه ای که توانسته اسرائیل را در این عملیات موفق کند، حضور احتمالی یک جاسوس با دسترسی قابل توجه در تشکیلات حزب الله لبنان است.

موضوعی که هم سخنگوی ارتش اسرائیل و هم سایر کارشناسان به رسانه ها گفتند و بر آن تاکید داشتند. به عبارت دیگر، این احتمال تقویت می شود که انتشار خبر حمله قریب الوقوع زمینی اسرائیل به لبنان، همان عملیات فریب بوده تا کادر مرکزی حزب الله را در شرایط فقدان شبکه ارتباطی پیجر و بیسیم مجبور به حضور در جلسه در محلی کند که از قبل لو رفته و تبدیل به تله ثابت شده است. در چنین شرایطی صرفا اطلاع از ساعت حضور سید حسن نصرالله می توانسته اسرائیل را در ترور او موفق کند. متغیری که اسرائیل احتمالا توانسته از طریق یک عامل انسانی به داده های دقیقی از زمان حضور هدف در تله مطلع شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی