بورس

بازار سرمایه هفته دوم مهرماه را در حالی پشت سر گذاشت که ریسک‌های سیاسی در اوج بود و از طرفی اظهارنظرهای ضدونقیض پیرامون نرخ دلار نیمایی نیز بر ابهامات افزود.

به گزارش ایران‌پژواک، در هفته معاملاتی منتهی به ۱۱مهرماه بازار سرمایه روندی سراسر رو به افت داشت و در کل هفته اکثریت غریب به اتفاق نمادها در محدوده منفی معامله شدند، از طرفی با توجه به محدوده مثبت و منفی ۱ درصد دامنه نوسان نمادها عمدتا در صف‌های فروش قفل بودند. شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت مجموعا ۱.۸۶ درصد افت کرد و در نهایت در محدوده ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل هموزن نیز با ۰.۹۳ واحد افت طی این هفته در مرز از دادن کانال ۷۰۰ هزار واحد قرار گرفت.

خروج پول حقیقی این هفته رکورد زد و با ثبت عدد ۳هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان بیشترین مقدار هفتگی از خرداد ۱۴۰۲ را ثبت کرد. میانگین هفتگی ارزش معاملات ۲ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان ثبت شد و نسبت به هفته قبل ۴۵ درصد افت کرد.

هفته جاری و در جریان شهادت سید حسن نصرالله، دامنه نوسان به مثبت و منفی ۱ محدود شد. در روزهای ابتدایی هفته ورود پول به صندوق‌های طلا رکورد زد و در نتیجه حمایت‌های نقدی که در ابتدای هفته صورت گرفت وضعیت صف‌های خرید و فروش مطلوب بود اما در ادامه با شدت گرفتن ریسک سیاسی و برخی اظهارنظرات از یک سو و قطع حمایت‌های نقدی از سوی دیگر سهام در صف‌های فروش قفل شدند.

سیگنال حذف ارز چند نرخی به بورس/ خروج پول از بورس رکورد زد

در حالی که یکی از وعده‌های دولت چهاردهم و همتی، وزیر اقتصاد حرکت به سمت ارز تک‌نرخی و کاهش فاصله دلار بازار آزاد و نیما بود و دلار نیما در همین راستا روندی سراسر رشدی داشت، ‌ محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی سه شنبه ۱۰مهرماه در صحن علنی مجلس با تأکید بر اینکه عموم ارزی که بانک مرکزی تخصیص می‌دهد برای واردات کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه تولید است، گفت: دیدگاهی مطرح می‌شود که اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند صادرات نیز افزایش پیدا می‌کند، که تصور درست نیست چرا که یکی از سیاست‌های اساسی ما باید کنترل نرخ ارز باشد. درباره ارز نیمایی از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود ۴۱ هزار تومان تا بیش از ۴۶ هزار تومان رسیده است یعنی ما تحت تاثیر متغیرهای بنیادین اصلاحاتی در نرخ ارز انجام داده‌ایم.

از طرف دیگر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در همین جلسه از چندنرخی بودن ارز انتقاد کرد او گفت: «موضوعی که در خصوص مباحث ارزی داریم، یک زخم کهنه‌ای است که از دهه ۷۰ همچنان ادامه دارد» او با انتقاد از نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: «حتما همه ما ارز چند نرخی به معنای وجود پنج نوع نرخ ارز را قبول نداریم». بازارها اظهارات فرزین را در مقابل اظهارات همتی و قالیباف دانستند و از صحبت‌های او چنین برداشت شد که او مخالف ادامه افزایش نرخ دلار نیمایی است. بر همین اساس بود که پتروشیمی‌ها که با وجود ریسک‌های سیاسی در طول هفته وضعیت متعادلی داشتند چهارشنبه به سایر صنایع صف فروش پیوستند. و به این ترتیب روند روزهای منفی آنچنان در طول هفته تداوم یافت و مانند گلوله برفی هر روز بزرگتر از دیروز شد که در اخرین روز از هفته هیچ صنعتی ورود پول حقیقی نداشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی