اوکراین

آخرین اخبار و تحولات را در سومین روز حمله روسیه به اوکراین می خوانید.

به گزارش ایران پژواک، پایتخت سه میلیون نفری اوکراین دستخوش هرج و مرج شده است. صحنه ها و گزارش هایی که شبکه هایی تلویزیونی روسیه در وهله نخست شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ امروز شنبه و دیروز نشان می دهد، حاکی است که شهر کی یف پایتخت یکهزار ساله اوکراین دستخوش هرج و مرج شده است. بسیاری از خیابانهای کی یف خالی از جمعیت شده است و مردم از ترس تیراندازیها که بطور پراکنده از نقاط مختلف شهر به گوش می رسد از خانه های خود خارج نمی شوند و فقط برای خریدهای بسیار ضروری تا فروشگاه های نزدیک به خانه خود می روند. 

بسیاری از خیابانهای کی یف خالی از جمعیت شده است و مردم از ترس تیراندازیها که بطور پراکنده از نقاط مختلف شهر به گوش می رسد از خانه های خود خارج نمی شوند و فقط برای خریدهای بسیار ضروری تا فروشگاه های نزدیک به خانه خود می روند. 

شبکه تلویزیونی روسیه ۱ در گزارشی اعلام کرد که قفسه های فروشگاه ها در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی کی یف خالی است و این مساله برای ساکنان مشکلات برای تامین خواربار فراهم کرده است. 

هر از گاهی صدای آژیر هوایی در خیابانهای خالی پایتخت اوکراین می پیچد که رهگذران را از امکان حمله هوایی یا موشکی که ممکن است به منطقه مسکونی اصابت کند، باخبر می کند و هشدار می دهد.

این مساله بویژه از شب گذشته که موشکی به یک ساختمان مسکونی ۱۲ طبقه در خیابان لوبانوفسکی کی یف اصابت کرد و به چند واحد مسکونی آسیب هایی وارد آمد جدی تر شده است.

در حالی منابع اوکراینی روسیه را متهم به پرتاب این موشک کردند، امروز ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک پرتاب شده از سامانه پدافند موشکی بوک ارتش اوکراین به این ساختمان اصابت کرده است.

به گفته وی، ارتش اوکراین سه دستگاه از این سامانه را در نقاط مختلف کی یف مستقر کرده است تا پدافند هوایی پایتخت را تقویت کند.  

ویتالی کلیچکو شهردار کی یف امروز اعلام کرد که ساعات منع تردد شبانه در پایتخت تشدید می شود و پس از این هر کس بین ساعت ۱۷ تا هشت صبح تردد کند ممکن است جزو گروه های خرابکار دشمن محسوب شود.

وی از ساکنان کی یف خواست تا در خانه خود و پناهگاه ها بمانند و آب و مواد غذایی و لوازم اولیه زندگی ذخیره کنند.  

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ شب گذشته نیروهای امنیتی مستقر در پایتخت اوکراین اعضای یک خانواده شامل پنج نفر ازجمله سه کودک و نوجوان را که با خودرو تردد می کردند را به گلوله بسته و همه اعضای خانواده کشته شدند.

توزیع ۱۸ هزار سلاح بین ساکنان کی یف

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ در گزارش های خود تصاویری از توزیع سلاح ازسوی ارتش و وزارت دفاع اوکراین بین ساکنان کی یف پخش کرد که به افرادی که تمایل داشتند، اسلحه خودکار کلاشینکوف داده می شد.

در این گزارش گفته شد که روز گذشته ۱۸ هزار قبضه سلاح بین ساکنان کی یف توزیع شده است.

رسانه روسی افزود: در شبانه روز اخیر بر شمار جرایم در کی یف افزوده شده و تا ظهر امروز ۳۵ نفر در تیراندازیها کشته شده اند و چندین مورد سرقت مسلحانه گزارش شده است. 

شبکه تلویزیونی روسی تصاویری از افرادی را که اسلحه گرفته بودند نشان داد که در بین آنها پتر پوروشنکو رئیس جمهوری سابق اوکراین قرار داشت که از طرف کمیته پیگیری قضایی روسیه در فهرست ۸۵ نفری جنایتکاران تحت تعقیب بخاطر جنایات در منطقه دونباس بخاطر آغاز جنگ علیه ساکنان این منطقه قرار گرفته است. 

در گزارش خاطرنشان شد که این احتمال وجود دارد که سلاح های ضدتانک جاوالین ساخت آمریکا که در ماههای اخیر بطور گسترده به ارتش اوکراین تحویل شده است، در سرقت های مسلحانه بکار گرفته شود. 

در همین حال خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد: عدم تمایل دولت اوکراین به توقف جنگ، باعث اواره شدن مردم این کشور شده و مردم دسته دسته و در هوای سرد، درحال ترک خانه هایشان و پناه بردن به مناطق امن تر و حتی پناه بردن به دیگر کشورها هستند

صفوف طولانی خودروها در ایستگاه های پمپ بنزین در کی یف

شبکه تلویزیونی رن.ت.و روسیه نیز در گزارشی اعلام کرد که در روزهای اخیر صفوف طولانی در ایستگاه های پمپ بنزین در مناطق مختلف کی یف بویژه بزرگراههای منتهی به غرب این کشور ایجاد شده و این مساله برای رانندگان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، در برابر عابربانک های در خیابان های کی یف نیز صفوف طولانی از مردم ایجاد شده و در مقابل هر عابربانک حداقل ۲۰ نفر صف کشیده و در انتظار گرفتن مبلغ مورد نظر خود از دستگاه است.

متروی کی یف به پناهگاه تبدیل شده است

به دستور شهردار کی یف، متروی پایتخت اوکراین فعالیت خود را متوقف کرده است و در آن تردد قطارها انجام نمی گیرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی متروی کی یف، در زمان حاضر ۴۶ ایستگاه مترو به عنوان پناهگاه استفاده می شود و ورود مردم به آن آزاد است.

امروز ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که گفته می شود به شهر لووف در غرب این کشور نقل مکان کرده است اعلام کرد که کی یف و مناطق پیرامونی آن در کنترل نیروهای ارتش اوکراین قرار دارند.

آمریکا: روسیه بیش از ۲۵۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است

 یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تا صبح امروز (به وقت محلی آمریکا) روسیه بیش از ۲۵۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرده است. 

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) که نامش بیان نشده است، روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: اکثر این پرتاب ها موشک های بالستیک با برد کوتاه هستند.

این مقام وزارت دفاع دولت بایدن اضافه کرد: روس ها همچنان با موشک های خود مناطق غیر نظامی و مسکونی را تحت تاثیر قرار می دهند.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: نمی توانیم  بگوییم که آیا هدف قرار دادن مناطق غیر نظامی و مسکونی عمدی بوده است یا خیر اما بدون شک این رگبار موشک به مناطق غیر نظامی و مسکونی برخورد می کند.

کمک ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین شامل سلاح‌های ضد زرهی و ضد هوایی

 یک مقام آمریکایی اعلام کرد کمک ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین شامل سلاح های ضد زرهی و ضد هوایی خواهد شد. وی اعلام کرد که جدید ترین کمک نظامی ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین شامل سیستم های ضد زرهی، ضد هوایی، سلاح های کوچک، مهمات با کالیبرهای مختلف، جلیقه ضد گلوله و تجهیزات مرتبط برای حمایت از نیروهای خط مقدم اوکراین در مقابله با حملات بی دلیل روسیه است.

وی افزود: آمریکا و متحدان و شرکای آن برای تسریع کمک های امنیتی به اوکراین با یکدیگر متحد هستند.

پنتاگون: پوتین بیش از نیمی از نیروهای مستقر در مرزها را وارد اوکراین کرده است

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که پوتین بیش از ۵۰ درصد از نیروهای مستقر خود در نزدیکی مرزهای اوکراین را وارد خاک این کشور کرده است.

این مقام پنتاگون توضیح داد: این ۵۰ درصد اکثرا شامل نیروهای رزمی است.

این مقام آمریکایی که رسانه های آمریکایی نام او را بیان نکرده اند، تصریح کرد بدون شک پوتین باید این نیروها را تامین کند.

این مقام پنتاگون اضافه کرد تخمین دقیقی از واحدها یا گروهان های روسیه در اوکراین ندارم. اما می توانم بگویم پوتین بیش از ۵۰ درصد از نیروهای مستقر خود در نزدیکی مرزها را وارد اوکراین کرده است.

بایدن بطور جدی محرومیت روسیه از دسترسی به سوئیفت را بررسی می‌کند

شبکه خبری سی ان ان به نقل از منابع آگاه آمریکایی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به صورت جدی درحال بررسی محروم کردن روسیه از دسترسی به سیستم مالی سوئیفت است.

این رسانه آمریکایی گزارش داد تصمیم آمریکا برای انجام این اقدام همیشه مشروط به تایید اتحادیه اروپا بوده است. اتحادیه اروپا که هفته‌ها در بحثهای جنجالی بر سر این اقدام اختلاف نظر داشت، این هفته در نهایت تصمیم گرفت محرومیت روسیه از شبکه سوئیفت را کنار بگذارد.

مقامات می گویند،مقامات آمریکایی و همتایان اتحادیه اروپا به بررسی گزینه ها از جمله تحریم ها علیه بانک ها و نهادهای خاص و حذف آنها از شبکه سوئیفت به جای محروم کردن کل اقتصاد روسیه از این شبکه ادامه داده اند.
سی ان ان افزود محروم کردن روسیه از دسترسی به شبکه سوئیفت مانند گزینه اتمی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین است. بایدن و مشاوران وی به دشواری مسدود کردن دسترسی روسیه به سوئیفت اشاره  و خاطرنشان کرده اند آمریکا به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد بایدن روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که بقیه اروپا حاضر نیست چنین موضعی اتخاذ کند. اما از زمان کنفرانس مطبوعاتی بایدن که در آن تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کرد، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا در حال نزدیک‌تر شدن به این موضع است زیرا  متحدان اروپایی اکنون از آن حمایت می کنند.

تهدید به بمب گذاری فرودگاهها و ترمینال های قطار مسکو

خبرگزاری ریانووستی از تماس های افراد ناشناس و تهدید به بمب گذاری چند فرودگاه و ترمینال قطار مسکو خبر داد.

 یک مقام سازمان های اضطراری مسکو روز شنبه به ریانووستی گفت: افراد ناشناس با ارسال پیام هایی، تهدید به بمب گذاری فرودگاههای ونوکووا و شرمتووا کردند.

چندین ترمینال قطار مسکو نیز از سوی افراد ناشناس تهدید به بمب گذاری شده است.

در زمان حاضر بازرسی فرودگاهها و ترمینال های قطار مسکو برای یافتن بمب جریان دارد و چندین واحد امنیتی در این اماکن مستقر شده اند. 

روسیه و رومانی حریم هوایی را به روی یکدیگر بستند

روسیه که تاکنون در پی بحران اوکراین و تصمیم چند کشور اروپایی برای بستن حریم هوایی خود، به اقدام متقابل متوسل شده است، امروز شنبه نیز پس از اقدام رومانی، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای مسافربری این کشور بسته است.

 سازمان هواپیمایی روسیه (روس آویا) روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در رابطه با بستن حریم هوایی رومانی به روی پروازهای روسیه، مسکو تصمیم گرفت که به این اقدام غیردوستانه پاسخ متقابل بدهد.

پیش از این امروز شنبه، در پی اقدام لهستان، بلغارستان و جمهوری چک در قبال روسیه، سازمان هواپیمایی روسیه امروز در بیانیه ای از بستن شدن حریم هوایی خود به روی پروازهای این سه کشور شرق اروپا خبر داد.

۲۶۰ مخالف جنگ اوکراین در شهرهای روسیه دستگیر شدند

رادیو اکو مسکو از رسانه های مخالف دولت روسیه اعلام کرد که ۲۶۰ تن از معترضان به جنگ اوکراین که در ۲۷ شهر روسیه تظاهرات کردند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

 رادیو اکو مسکو روز شنبه اعلام کرد: تا ساعت ۱۰ و ۳۳ دقیقه امروز بیش از ۲۶۰ نفر در شهرهای روسیه ازجمله مسکو، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ، ایوانووا، نووسیبیرسک، وارونژ، ایرکوتسک، پرمی و کراسنویارسک دستگیر شده اند.  

در گزارش این رسانه روسی گفته شده است: تارنمای روسی «او. و.د-اینفو» اسامی دستگیر شدگان و نام شهرهایی که اعتراضات برگزار شده، منتشر کرده است.

رادیو اکومسکو همچنین روسی مدعی شد که در تظاهرات روز پنجشنبه ۲۴ ماه فوریه در حدود ۶۰ شهر روسیه بیش از ۱۸۶۰ نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

شدیدترین درگیری‌ها در اوکراین در داخل و اطراف شهر خارکف است

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که شدیدترین درگیری ها در اوکراین در داخل و اطراف خارکف است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران آمریکایی گفت: پیشروی نیروهای روسیه در شمال و  به سمت کی یف پایتخت اوکراین با مقاومت سختی مواجه شده است. اما شدید ترین درگیری در داخل خارکف و اطراف آن است.

این مقام پنتاگون که رسانه های آمریکایی نامش را بیان نکرده اند، افزود: نیروهای روسی در دو محور با مقاومت در برابر تهاجم خود در شمال اوکراین روبرو هستند. یک محور مقاومت به سمت کی یف و محور دوم به طور کلی از بلگورود به سمت خارکف است.

این مقام وزارت دفاع آمریکایی در عین حال اضافه کرد که نیروهای روسیه با مقاومت کمتری در جنوب اوکراین روبرو هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی