اشرف غنی

محتوای یک گزارش نظارتی حاکی از آن است که بر خلاف شایعات، اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و مشاوران ارشدش احتمالاً بدون میلیون‌ها دلار پولی که در زمان تصرف این کشور از سوی طالبان ناپدید شد، از افغانستان فرار کرده‌اند.

به گزارش ایران پژواک، شبکه سی‌بی‌اس نیوز نوشت، از آنجایی که هم اکنون سوابق دولتی در افغانستان توسط طالبان کنترل می‌شوند، یافتن مقصر قطعی گم شدن این پول‌ها ممکن است دشوار باشد.

گزارش منتشر شده از سوی نهاد آمریکایی موسوم به بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) به این نتیجه رسیده است که در زمان سقوط دولت کابل در تابستان گذشته، اشرف غنی و مشاورانش ممکن است نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار پول در هنگام خروجشان از این کشور با هلیکوپتر با خود برده باشند، اما این مبلغ از یک میلیون دلار فراتر نرفته است.

این مبلغ بسیار کمتر از میزان پنج میلیون دلاری است که از ارگ ریاست جمهوری افغانستان و ده‌ها میلیون دلاری که از خزانه اداره ملی امنیت این کشور در خلال هرج و مرج ناشی از تسلط طالبان ناپدید شده است.

اینها یافته‌های گزارش سیگار در مورد سرقت پول‌ها از افغانستان است در حالی که انتظار می‌رود گزارش نهایی مربوط به این موضوع پس از انجام مصاحبه‌های بیشتر از سوی بازرس کل، ارائه شود. با این حال، این گزارش بیان می‌کند که تعیین اینکه چه کسی میلیون‌ها دلار پول را در افغانستان به سرقت برده، دشوار است، زیرا سوابق دولت و نظارت امنیتی در این کشور اکنون در دست طالبان است.

این بازرس کل در گزارشش پس از انجام بیش از ۳۰ مصاحبه با مقامات سابق افغانستان، اینکه اشرف غنی مقصر دزدیده شدن این پول‌ها بوده را رد کرد، زیرا او و مشاورانش بر خروج سریع به همراه تعداد افرادی بیشتر از ظرفیت هلیکوپترها متمرکز بودند.

سفارت روسیه در کابل پیشتر اشرف غنی و مشاورش را متهم کرد به این که ۱۶۹ میلیون دلار پول را در هنگام پرواز از افغانستان با خود برده‌اند. بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان در آمریکا به این نتیجه رسید که به دلیل فضا و وزنی که این میزان پول نقد دارد، این امر بعید است.

این گزارش ارزیابی کرد که ۱۶۹ میلیون دلار متشکل از اسکناس‌های صد دلاری که سرتاسر روی هم چیده شده باشند "تا حدودی بزرگتر از یک کاناپه سه نفره استاندارد آمریکایی و وزن آن نزدیک به دو تن است."

بر اساس محتوای این گزارش، هلیکوپترهای ریاست جمهوری افغانستان بیش از حد مملو از مسافران و سوخت بودند که بتوانند در عین حال فضایی را برای محموله‌های اضافی، به ویژه محموله‌هایی با وزن دو تن بگذارند.

در حالی که طالبان به سرعت به کابل نزدیک می‌شدند، تیم اشرف غنی تمرکز خود را بر فرار با نجات جان خود گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها، تصمیم آنها برای فرار به قدری ناگهانی بود که اشرف غنی پابرهنه بود و یک مقام را ملزم کرد که به دنبال کفش‌هایش بگردد و غنی حتی فرصت پیدا نکرد پاسپورت خود را قبل از خارج شدن پیدا کند.

غنی ترتیبی داده بود که همسرش، رولا غنی، بانوی اول سابق افغانستان، همراه با مقامات ارشد کشور را ترک کند، اما در حالی که تیم امنیتی در حال انجام مقدمات بود، وضعیت برای این رئیس جمهور سابق افغانستان بدتر شد. بر اساس این گزارش، رئیس تیم امنیت ریاست جمهوری افغانستان به مشاور امنیت ملی این کشور هشدار داد که اگر هلیکوپترها غنی را جا بگذارند، "رئیس جمهور کشته خواهد شد."

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی