جنگ جهانی دوم

مسکو از ایده ولادیمیر زلنسکی که پیشنهاد کرد مراسم یادبود و پیروزی جنگ جهانی دوم که بطور سنتی در روسیه نهم مه برگزار می شود در هشتم ماه مه برگزار شود به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایران‌پژواک از آرتی، زلنسکی در پیامی در کانال تلگرامی خود در روز دوشنبه توضیح داد که پیشنهاد وی بر این اساس است که "در ۸ مه بیشتر کشورهای جهان پیروزی بر نازی ها را به یاد می آورند."

وی افزود که تسلیم بی قید و شرط رایش سوم آلمان در آن روز امضا شد.

زلنسکی گفت که لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه کرده است که در صورت تصویب، ۸ ماه مه را رسما به عنوان «روز یادبود و پیروزی بر نازیسم در جنگ جهانی دوم ۱۹۳۹-۱۹۴۵» تعیین می‌کند.

در مورد ۹ مه، زمانی که روز پیروزی به طور سنتی در اتحاد جماهیر شوروی جشن گرفته می شد، زلنسکی اعلام کرد که این روز مانند اتحادیه اروپا اکنون به عنوان روز اروپا برگزار می شود.

وی ابراز اطمینان کرد که این تغییرات به همسویی اوکراین با اروپا و بازگشت به "تاریخ صادقانه بدون آمیختگی ایدئولوژیک در کشور ما" کمک می کند.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین روسیه امروزی را با آلمان نازی مقایسه کرد و گفت که این کشور «شیطان مشابه» را نشان می‌دهد و اصرار داشت که اوکراین در نهایت در درگیری خود علیه مسکو پیروز خواهد شد.

زلنسکی گفت: اوکراین برای «آینده» خود و اروپا با «شیطان» می‌جنگد، درست مانند ۸۰ سال پیش در طول جنگ جهانی دوم. ما همراه با تمام اروپای آزاد، روز اروپا را در ۹ مه در اوکراین جشن خواهیم گرفت.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی به مناسبت روز یادبود و پیروزی بر نازیسم در جنگ جهانی دوم گفت: اساس اروپای متحد باید صلح باشد و خواهد بود.

زلنسکی گفت: فرمان مربوطه را برای بزرگداشت «وحدت همه اروپایی‌ها» که در برابر نازیسم پیروز شدند، امضا کردم. این روز اروپا خواهد بود که از اوکراینی‌ها در تمام ۹ سال تجاوز و ۴۳۹ روز تهاجم تمام عیار (روسیه) حمایت کرده است... که به ما کمک می‌کند در همه جهات بجنگیم: در میدان نبرد با سلاح و در جبهه دیپلماتیک - با قاطعیت، در برابر ترور موشکی و خاموشی زمستانی، در عرصه اقتصادی و در جبهه حقوقی.

زلنسکی همچنین گفت که ضمن ادای احترام به "مهم ترین پیروزی قرن بیستم"، همه منتظر هستند و به "روز پیروزی اوکراین" نزدیک می شوند، که به گفته او، "همراه با همه" که در حال حاضر به اوکراین کمک می کنند، به دست خواهند آورد.

او گفت: ما هر کشور و هر ملتی را که در مبارزه برای آزادی به ما پیوستند، به یاد خواهیم آورد. ما هرگز نمی گوییم که پیروزی بدون هیچ یک از آنها می توانست اتفاق بیفتد. این یک موفقیت مشترک خواهد بود، اما من مطمئن هستم که جهان این روز را روز پیروزی اوکراین می نامد.

قانونگذاران اوکراینی قبلاً آمادگی خود را برای تصویب سریع قانون جدید اعلام کرده اند. دیوید اراخامیا، رئیس گروه پارلمانی حزب حاکم، روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت که او و همکارانش برای «تصویب سریع» این لایحه کار خود را آغاز خواهند کرد.

این اقدام در روسیه محکوم شد و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه، زلنسکی را "خائن" و "تجسم جدید یهودا در قرن بیست و یکم" خواند. این مقام رسمی در پستی در کانال تلگرام خود استدلال کرد که رئیس جمهور اوکراین "برای همیشه به اجداد خود" که علیه نازی ها می جنگیدند خیانت کرده است. او نتیجه گرفت: "همکار فاشیست ۸۰ سال بعد."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که او معتقد است که ۹ ماه مه برای بسیاری از اوکراینی‌ها روز مقدس باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی