• ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
  • کد خبر: 34059
ریچارد نیکسون

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا حدود ۳۰ سال پیش به بیل کلینتون درخصوص احتمال غرق شدن اوکراین در هرج و مرجی خونین هشدار داده بود.

به گزارش ایران‌پژواک، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا در نامه‌ای هفت صفحه‌ای به تاریخ ۲۱ مارس ۱۹۹۴ بعد از بازگشتش از سفر به روسیه و اوکراین، ارزیابی خود را درباره دورنمای بی ثباتی سیاسی دوره پس از شوروی ارائه کرد.

رئیس جمهور اسبق آمریکا طبق این سند که چند روز پیش در دسترس عموم قرار گرفت، به بیل کلینتون که آن زمان رئیس جمهور بود، در حدود ۳۰ سال قبل، وقوع تغییرات سیاسی بزرگ در روسیه را پیش بینی کرده و در عین حال هشدار داده بود که اوکراین ممکن است درگیر آشوب‌های خونین شود.

نیکسون در این نامه اوکراین را "غیرقابل چشم پوشی" (برای روسیه) توصیف کرده بود. او با اشاره به رخدادهای مربوط به جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ قومیتی در منطقه بالکان که جان ده‌ها هزار نفر را گرفت، هشدار داد: "وضعیت در اوکراین شدیدا انفجاری بوده و اگر اجازه دهیم که از کنترل خارج شود، درگیری‌های بوسنی پیش آن به نظر نخواهد آمد."

رئیس جمهور اسبق آمریکا وضعیت سیاسی در اوکراین را "غیرقابل پیش‌بینی" خوانده و گفته بود که در این وضعیت "پارلمان اوکراین حتی بدتر از مجلس دومای روسیه است."

او از بیل کلینتون خواست، حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین را تقویت کرده و اختصاص کمک مالی به کی‌یف را در اولویت قرار دهد.

به گفته نیکسون، قدرت سیاسی بوریس یلتسین، رئیس جمهور وقت روسیه "به سرعت در حال افول است" و "روزهای رهبری بلامنازع او در روسیه به شماره افتاده است."

رئیس جمهور اسبق آمریکا همچنین اظهار کرد، یلتسین خودش را غرق در مستی‌های طولانی کرده و "در فضای حاکم بر مجلس دومای دولتی و کشور روسیه که هر چه ضد آمریکایی‌تر می‌شود" دیگر نمی‌تواند به تعهدات خود به رهبران غربی عمل کند.

رئیس جمهور اسبق آمریکا همچنین اظهار کرد، اطمینانی درباره اینکه چه کسی بتواند جایگزین یلتسین شود نداشته اما گمانه زنی کرد، نیروهای ضد غربی در روسیه ممکن است "کاندیدای معتبری برای ریاست جمهوری معرفی کنند."

یلتسین در سال ۱۹۹۹ از ریاست جمهوری روسیه استعفا کرد و بعد از او ولادیمیر پوتین زمام رهبری روسیه را به دست گرفت.

روابط بین اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۴ پس از وقوع کودتایی با حمایت غرب در کی‌یف و شروع درگیری‌ها در دونباس (شرق اوکراین) به سرعت بدتر شد. روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ با استناد به کوتاهی اوکراین در اجرای توافقنامه‌های مینسک با موضوع اعطای وضعیت ویژه به مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق این کشور، نیروهای نظامی خود را به کشور همسایه اعزام کرد.

پروتکل‌های تحت این توافقنامه‌ها در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار با میانجیگری آلمان و فرانسه امضا شد. پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین پس از آن اعتراف کرد، هدف اصلی کی‌یف استفاده از آتش‌بس برای خرید زمان و "ایجاد نیروهای مسلح قدرتمند" بوده است.

کرملین کمی قبل از شروع درگیری فعلی در اوکراین، جمهوری‌های منطقه دونباس را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و از اوکراین نیز خواست رسماً خود را یک کشور بی طرف که هرگز به هیچ بلوک نظامی غربی نمی‌پیوندد، اعلام کند. سپتامبر گذشته، چهار منطقه دونتسک، لوهانسک و همچنین خرسون و زاپوروژیا پس از برگزاری همه پرسی به روسیه پیوستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی