ولودیمیر زلنسکی

گرچه ولودیمیر زلنسکی تمایلی ندارد بگوید که در صورت کشته‌شدن او جانشینش کیست و در این مورد صحبتی نمی‌کند، اما از نظر رسمی و طبق قانون اساسی اوکراین، خط جانشینی مشخص است.

به گزارش ایران‌پژواک، «زمانی که رئیس جمهور ( زلنسکی ) نتواند وظایف خود را انجام دهد، رئیس پارلمان اوکراین مسئولیت‌های او را بر عهده می‌گیرد. بنابراین، هیچ خلاً قدرتی وجود نخواهد داشت.»

به نقل از وب‌سایت پولیتیکو، وقتی از ولودیمیر زلنسکی پرسیده شد که آیا از تلاش‌های روسیه برای کشتنش نگران است یا خیر، او پاسخ داد که نمی‌تواند نگران این مساله باشد.

رهبر اوکراین ماه گذشته در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: «اگر دائما به آن فکر می‌کردم، خودم را پشت درهای بسته نگه می‌داشتم، بسیار شبیه به اینکه پوتین اکنون پناهگاه خود را ترک نمی‌کند. البته محافظان من باید فکر کنند که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنند و این وظیفه آنهاست و من به آن فکر نمی‌کنم!»

گرچه این سوالی است که زلنسکی به طور قابل‌ توجهی مشتاق فکر کردن به آن نیست، اما حامیان او در داخل و خارج از این کشور نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

چند هفته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی مدعی شد که دست‌کم ده‌ها سوءقصد جدی علیه زلنسکی از سوی آنچه «تیم‌های خرابکارانه و اطلاعاتی روسی از جمله چچنی‌ها و اعضای واگنر» خواند، صورت گرفته که تلاش می‌کردند تا به مقر دولتی کی‌یف که به شدت محافظت می‌شود و تحت نظارت است، وارد شوند.

در حالی که شدت درگیری اکنون به نسبت روزهای آغازین جنگ کمتر شده، اما هیچکس در دولت اوکراین یا پارلمان این کشور شک ندارد که این خطر همچنان بالاست.

به‌رغم وجود عدم تمایل به درگیر شدن علنی با این سوال، نتایج مصاحبه با مقامات و قانونگذاران اوکراینی و همچنین تحلیلگران نشان می‌دهد که طرحی در حال اجراست.

از نظر رسمی، طبق قانون اساسی اوکراین، خط جانشینی مشخص است.

میکولا کنیاژیتسکی، یکی از نمایندگان مخالف از شهر لویو در غرب گفت: «زمانی که رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، رئیس پارلمان اوکراین مسئولیت‌های او را بر عهده می‌گیرد. بنابراین، هیچ خلاً قدرتی وجود نخواهد داشت.»

با این حال روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین که یکی از اعضای حزب خدمت‌گزار مردم متعلق به زلنسکی است، در نظرسنجی‌ها از اعتماد بالایی برخوردار نیست. این میزان اعتماد حدود ۴۰ درصد است، یعنی کمتر از محبوبیت زلنسکی. او نزد قانونگذاران مخالف محبوبیتی ندارد.

شورای حکومتی به احتمال زیاد از استفانچوک به عنوان نفر اصلی، همراه با آندری یرماک که فعلا رئیس دفتر رئیس‌جمهور است، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه کنونی و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع کنونی تشکیل می‌شود. والری زالوژنی هم به عنوان ژنرال ارشد اوکراین باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی