پوتین

همزمان گروهی از روس‌ها تحت تاثیر تبلیغات کرملین قرار گرفته و با فروش خانه‌های خود در شهرهای دیگر، قصد عزیمت به ماریوپل را دارند. میلیون‌ها روس طی یک سال گذشته مدام در رسانه‌های تحت کنترل کرملین از شکسته شدن رکورد بازسازی یک شهر و سرعت فزاینده بازگشت جریان عادی زندگی به ماریوپل شنیده‌اند.

به گزارش ایران‌پژواک، شهر ماریوپل اوکراین یک سال است که پس از جنگی سخت و برجای گذاشتن ویرانی‌های بسیار توسط نیروهای مسکو، به اشغال روسیه درآمده و اکنون به ویترینی برای کرملین بدل شده تا روس‌های بیشتری را برای ساکن شدن در آن جذب کند.

روسیه مدعی است که ماریوپل را به همراه سایر مناطق اشغالی، به خاک خود الحاق کرده است. حدود ۹۰ درصد از ساختمان‌های شهر طی یک محاصره طاقت‌فرسای دو ماهه در اثر گلوله باران روسیه آسیب دیده یا ویران شدند و بنا بر اعلام سازمان ملل، از جمعیت ۴۳۰ هزار نفری قبل از جنگ حدود ۳۵۰ هزار نفر باقی مانده‌اند.

با این حال اشغالگران برنامه روسی‌سازیِ ماریوپل را آغاز کرده‌اند. علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی به زبان روسی نصب شده، برنامه درسی مدارس برای سال تحصیلی جدید نیز بر پایه زبان روسی اعلام شده و ساکنان باقی مانده به هر بهانه‌ای برای دریافت پاسپورت روسی تحت فشار قرار دارند.

همزمان گروهی از روس‌ها نیز تحت تاثیر تبلیغات کرملین قرار گرفته و با فروش خانه‌های خود در شهرهای دیگر، قصد عزیمت به ماریوپل را دارند. میلیون‌ها روس طی یک سال گذشته مدام در رسانه‌های تحت کنترل کرملین از شکسته شدن رکورد بازسازی یک شهر و سرعت فزاینده بازگشت جریان عادی زندگی به ماریوپل شنیده‌اند.

از جمله شبکه تلویزیونی دولتیِ «راسیا۱» اخیرا گزارشی پخش کرد که در آن تاکید شد همه امکانات و زیرساخت‌های ماریوپل با مدرن‌ترین فناوری‌ها در حال بازسازی است.دولت روسیه به طور رسمی اعلام کرده که کسانی که خانه‌هایشان ویران یا تخریب شده است، می‌توانند برای دریافت آپارتمان در املاک نوساز در حال ساخت، درخواست دهند.

تلویزیون دولتی روسیه هم پشت سر هم تصاویری از تحویل خانه‌های نوساز به مردم خوشحال را پخش می‌کند. با این حال، بسیاری از مردم محلی، در شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌دهند که روند بازسازی شهر به شدت کند است و در تحویل آپارتمان‌های ساخته شده نیز محدودیت‌های اعمال شده چنان زیاد است که بخشی از ساختمان‌های جدید نیمه‌خالی مانده‌اند.

گروهی از مردم محلی می‌گویند که آپارتمان‌ها «به تعداد کم و بسیار گزینشی» به افرادی واگذار می‌شود که «به وضوح دیدگاه‌های حامی ولادیمیر پوتین و روسیه دارند».

همچنین بنا بر گزارش آنها مجتمع‌های مسکونی و شهرک‌هایی که تصاویر آن توسط رسانه‌های دولتی پخش می‌شود، عمدتا در حاشیه‌ای شهر ماریوپل ساخته شده یا در حال ساخت هستند تا حریمی به دور شهر باشند.

قیمت یک واحد آپارتمانی با مساحت ۳۵ متر مربع در این مجتمع‌ها و شهرک‌های حاشیه شهر ۳.۵ میلیون روبل (حدود ۳۳.۵ هزار یورو) اعلام شده که موجب وسوسه شدن گروهی از شهروندان روسیه شده است؛ به ویژه آنهایی که عاشق زندگی در شهری ساحلی هستند.

روس‌هایی که همچنان تحت تاثیر پروپاگاندای کرملین قرار می‌گیرند، معتقدند که ماریوپل شهر با آینده‌ای است و روزهای پرورنق‌تری نسبت به دورانی که تحت حاکمیت دولت اوکراین قرار داشت، در انتظار آن است.

این گروه در حال عزیمت به ماریوپل برای اسکان در مجتمع‌ها و شهرک‌های حاشیه آن هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی