• ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر: 34460
روسیه

تشدید لفاظی ها و اقدامات علیه لهستان نوعی جنگ روانی است که مسکو سعی دارد از طریق آن تنش های داخلی در لهستان را در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور افزایش دهد و مردم این کشور را متقاعد کند که ورشو در پی یک ماجراجوئی قصد دارد درگیری نظامی مستقیم با بلاروس و روسیه را آغاز کند.

به گزارش ایران‌پژواک، ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان گفت که این کشور حداکثر ۱۰۰۰۰ سرباز در مرز خود با بلاروس مستقر خواهد کرد. او هنگام صحبت با رادیو ۱ لهستان گفت: «حدود ۱۰۰۰۰ سرباز در مرز حضور خواهند داشت. ۴۰۰۰ نفر مستقیماً از گارد مرزی پشتیبانی می کنند و ۶۰۰۰ نفر نیروهای ذخیره خواهند بود». بلاشاک افزود: «لهستان ارتش را به مرز نزدیکتر می کند تا کشور متجاوز جرات حمله به ما را نداشته باشد».

این اقدام لهستان در پاسخ به تحریک‌های متعدد از سوی بلاروس، از جمله فعالیت واگنر در مرزهای لهستان است. واگنر به فرماندهی پریگوژین اواخر ژوئن شورشی نافرجام علیه مسکو را تدارک دید. پس از شکست این شورش با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ماجرا ظرف ۲۴ ساعت به پایان رسید و بلاروس پذیرای نیروهای واگنر در داخل خاک خود شد. نیروهای واگنر از زمان ورود به مینسک، شروع به آموزش نیروهای بلاروس کردند .این مساله لهستان را وادار کرد تا واحدهای نظامی خود را در شرق کشور و نزدیک به مرز بلاروس مستقر کند؛ اما استقرار واحدهای نظامی لهستان در مرزهای شرقی باعث واکنش روسیه شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به لهستان هشدار داد که هرگونه حمله به بلاروس، حمله به روسیه محسوب می‌شود و این تهدیدی مستقیم برای ناتو است. پوتین گفت: «تجاوز به بلاروس به معنای تجاوز به فدراسیون روسیه خواهد بود و ما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم به آن پاسخ خواهیم داد.»

از دیگر دلایل افزایش تنش میان لهستان و بلاروس افزایش تلاش ها برای عبور غیر قانونی از مرزهای لهستان است . در سال جاری تاکنون بیش از ۱۹۰۰۰ تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز لهستان و بلاروس صورت گرفته است که نسبت به مجموع ۱۶۰۰۰ مورد در سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است. به گفته گارد مرزی لهستان تنها در ماه ژوئیه حدود ۴۰۰۰ مورد تلاش برای عبور غیرقانونی از مرزهای لهستان وجود داشته است.ورشو مدعی است که از سال ۲۰۲۱ مینسک مردم خاورمیانه و آفریقا را تشویق می کند که به بلاروس سفر و به طور غیرقانونی از مرزهای لهستان عبور کنند.

مقامات لهستان معتقدند که جنگجویان واگنر در بلاروس می توانند با ظاهر شدن به عنوان مهاجر وارد لهستان شوند یا می توانند در قالب مرزبانان بلاروس به مهاجران غیرقانونی بیشتری برای عبور کمک کنند.

عامل دیگری که این روزها بر آتش اختلافات بین لهستان و بلاروس دمیده است نقض حریم هوائی لهستان توسط دو هلیکوپتر بلاروسی است که البته این مسئله با انکار مقامات مینسک همراه بوده است. بلاروس همچنین اخیراً رزمایش‌های نظامی را در نزدیکی مرز خود با لهستان و لیتوانی آغاز کرده است که تنش‌ها را با همسایگانش افزایش داده است.

نقش بلاروس در جنگ اوکراین

پیش از حمله روسیه به اوکراین ، حدود ۳۰۰۰۰ سرباز روس تحت عنوان تمرینات آموزشی مشترک به بلاروس اعزام شدند اما این نیروها در ۲۴ فوریه در امتداد سمت غربی رودخانه دنیپر به چرنیهف، شهر کوچکی در شمال شرقی کی‌یف، حمله ور شدند. علاوه بر این بلاروس در طول جنگ اوکراین به برخی از زخمی های ارتش روسیه خدمات داده و آنها را بیمارستان های خود پذیرا شده است. بلاروس همچنین به روسیه اجازه داده است تا موشک های هسته ای تاکتیکی خود را در خاک این کشور مستقر کند.

دلایل تحریکات

تحریکات صورت گرفته در مرزهای بلاروس بر علیه لهستان برنامه ای است که توسط روسیه هدایت می شود. هدف مسکو از دمیدن بر آتش تنش ها میان بلاروس و لهستان به راه انداختن جنگی دیگر در جبهه ای جدید نیست چرا که پوتین به خوبی می داند که لهستان عضو ناتو و حمله به این کشور باعث می شود که سایر اعضای ناتو طبق ماده ۵ منشور ناتو مستقیماً به کمک این کشور شتافته و عملا جنگی در وسعت جهانی با عواقب و نتایج نامعلوم رخ دهد.

تشدید لفاظی ها و اقدامات علیه لهستان نوعی جنگ روانی است که مسکو سعی دارد از طریق آن تنش های داخلی در لهستان را در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور افزایش دهد و مردم این کشور را متقاعد کند که ورشو در پی یک ماجراجوئی قصد دارد درگیری نظامی مستقیم با بلاروس و روسیه را آغاز کند. یکی دیگر از اهداف مهم مسکو تضعیف اعتماد متحدان غربی به ورشو است. مسکو با بیان اینکه لهستان در حال بررسی یک درگیری مسلحانه با بلاروس است سعی دارد سیاست دفاعی لهستان را به چالش بکشد و آن را به عنوان ماجراجویی سیاسی معرفی کند و به این ترتیب میان اعضای ناتو اختلاف افکنی کند. اما اینکه روسیه برای اختلاف افکنی در ناتو دست به دامان بلاروس شده است نشان دهنده محافظه کاری و احتیاط روسیه در مقابله با غرب و ناتو است. مسکو تصمیم گرفته است تا نایبان خود یعنی بلاروس و واگنر را مسئول این اقدامات تحریک آمیز نشان دهد تا در صورت واکنش ناتو امکان انکار و طفره رفتن را برای خود محفوظ نگه دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی