• ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
  • کد خبر: 34625
گندم

کشاورزان وارد آخرین ماه تابستان شده‌اند و فصل برداشت محصول گندم در بسیاری از استان‌ها به پایان رسیده، اما دولت هنوز قیمت جدید گندم را اعلام نکرده است. آیا قیمت خرید گندم از کشاورزان تغییر می‌کند؟

به گزارش ایران‌پژواک، از اردیبهشت ماه تاکنون مساله تغییر قیمت گندم مطرح است اما پس از شش ماه از شروع سال، کشاورزان هنوز نمی‌دانند که دولت قرار است گندم را به چه قیمتی از آنها بخرد و آیا نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید گندم افزایش می‌یابد یا نه.

آخرین جلسه شورای قیمت‌گذاری گندم چهارشنبه هفته گذشته بدون هیچ نتیجه خاصی به پایان رسید و همچنان نرخ خرید گندم از کشاورزان همان ۱۵ هزار تومان است. رقمی که کشاورزان عنوان می‌کنند به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های بالای تولید گندم نیست.
قیمت خرید گندم از کشاورزان چقدر است؟ بسیاری از کشاورزان می‌گویند دولت گندم امسال آنها را فعلا با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان سال گذشته از آنها خریداری کرده و وعده داده که مابه‌التفاوت آن با قیمت ۱۵ هزار تومان را به آنها پرداخت کند.

اما این نرخ ۱۵ هزار تومانی مورد انتقاد همه کشاورزان است و آنها می‌گویند با چنین قیمتی حاضر نیستند سال زراعی آینده گندم بکارند. برای همین برخی از مقامات دولتی قیمت ۱۷ هزار تومان را پیشنهاد داده‌اند. اگرچه کشاورزان این رقم را هم قبول ندارند و می‌گویند دولت باید گندم آنها را حداقل با نرخ ۲۰ هزار تومان تهیه کند. اما دولت هنوز با قیمت ۱۷ هزار تومان هم موافقت نکرده است.
البته هفته گذشته رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نباید کمتر از ۲۵ هزار تومان اعلام شود. به گفته مسعود اسدی، دولت بر اساس قانون مکلف بوده که تا پایان تیر این نرخ را قطعی کند اما این اتفاق هنور رخ نداده است.
مطالعه بیشتر: رقم جدید خرید تضمینی گندم اعلام شد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران هم گفته براساس برآوردهای صورت گرفته در جلسات کمیسیون تخصصی بر مبنای هزینه‌های تولید۳۲ استان، نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم با احتساب هزینه‌های تولید و سود متعارف ۲۳ هزار تومان است .

از اردیبهشت تاکنون هم بارها مقامات دولتی دستور اصلاح قیمت گندم را داده‌اند اما تا کنون هیچ تغییری در نرخ جدید گندم رخ نداده است و کشاورزان نه قیمت خرید گندم امسال را می‌دانند و نه چشم‌اندازی از قیمت گندم سال آینده دارند.

این مساله زمانی اهمیت دو چندان خود را نشان می‌دهد که بدانیم کشاورزان در حال آماده‌سازی زمین‌های خود برای کشت سال آینده هستند و بسیاری از آنها می‌گویند با قیمت امسال، دچار ضرر شده‌اند و حاضر نیستند برای سال آینده مجددا گندم بکارند. مگر اینکه دولت امسال چراغ سبزی به افزایش قیمت گندم نشان دهد و قیمت خرید تضمینی را منطقی اعلام کند.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی هم در همین مورد گفته زمان زیادی تا آغاز فصل کشت باقی نمانده، اما هنوز نرخ مصوب محصولات کشاورزی از جمله گندم تعیین نشده که به همین خاطر کشاورز برای تصمیم گیری درباره کاشت محصول دچار سردرگمی شده است. براساس قانون خرید تضمینی، نرخ خرید محصولات کشاورزی تا پایان تیرماه باید اعلام شود تا کشاورزان برای کشت سال آینده برنامه ریزی کنند که متاسفانه با گذشت یک ماه از زمان مهلت قانونی این امر صورت نگرفت‌ تا کشاورزان بتوانند برای کشت سال آینده برنامه ریزی کنند.
اگرچه چند ماه از زمان تحویل گندم به دولت می‌گذرد اما بسیاری از کشاورزان هنوز مطالبات خود را از دولت دریافت نکرده‌اند و همچنان در انتظار واریز مطالبات خود هستند. وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که تا پایان شهریور همه مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود. اما مشکلی که وجود دارد این است که دولت اعتبار لازم برای پرداخت طلب گندم‌کاران را ندارد.
مطالعه بیشتر: قیمت گوشی موبایل امروز ۵ شهریور ۱۴۰۲

دولتی‌ها می‌گویند بالا بودن خرید تضمینی گندم آنها را غافلگیر کرده است. چراکه میزان اعتباری که برای خرید تضمینی در نظر گرفته بودند بسیار پایین‌تر بوده و حالا مجبورند به فکر تامین اعتبار دو میلیون تنی که پیش‌بینی نکرده بودند، باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم گفته:‌ تعهد دولت ۱۴۰ الی ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است که منابع به اندازه کافی در بودجه تعیین نشده بود اما از سایر منابع در اختیار دولت جابجایی انجام دادیم و تا چند روز آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم.

سوالی که وجود دارد این است که دولت در چند ماه گذشته مشغول چه کاری بوده که نه قیمت خرید تضمینی گندم را تعیین کرده و نه برآورد درستی از حجم گندم کاشته شده داشته است که اکنون در آخرین ماه تابستان و در آستانه کاشت محصولات زراعی جدید، غافلگیر شود؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی