• ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 35033
ورزشگاه آزادی

حواشی مربوط به زمین چمن ورزشگاه آزادی انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش ایران‌پژواک، با وجود اینکه دو روز از پایان دیدار پرسپولیس و النصر در لیگ قهرمانان آسیا می‌گذرد اما حواشی مربوط به این مسابقه همچنان ادامه دارد. پیش از شروع این بازی تمام اخبار پیرامون حضور کریستیانو رونالدو در تهران بود ولی پس از بازی اوضاع تغییر کرد و صحبت‌های زیادی درباره وضعیت چمن ورزشگاه آزادی مطرح شده است. اعضای باشگاه پرسپولیس پس از مسابقه به شدت از وضعیت چمن آزادی انتقاد داشتند و حتی در جریان بازی هم مشخص بود که النصری‌ها از کیفیت چمن ناراضی هستند.

آزادی دیگر آبروی ایران نیست!

نام ورزشگاه آزادی سال‌ها به عنوان یکی از بهترین ورزشگاه‌های آسیا مطرح بود و در جریان میزبانی از تیم‌های خارجی یک پوئن مثبت برای فوتبال ایران محسوب می‌شد. چمن این ورزشگاه همیشه کیفیت بالایی داشت و میزبانی در آن با توجه ظرفیت بالا برای حضور تماشاگران کمک زیادی به تیم ملی و نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا می‌کرد.

با این حال این ورزشگاه دیگر مانند گذشته شرایط مساعدی ندارد و با توجه به پیشرفت امکانات دیگر کشورها، اکنون یک ورزشگاه معمولی محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر انتشار تصاویری از بخش‌های مختلف آزادی حتی نگرانی‌هایی را در خصوص حضور تماشاگران به وجود آورد و هنوز هم مشخص نیست که بازسازی آن تا چه حد توانسته شرایط را تغییر دهد.

در این بین معضل جدیدی که آزادی دچار آن شده به کیفیت چمن برمی‌گرد. چمن ورزشگاه این روزها در پایین‌ترین کیفیت خود قرار دارد و صدای همه را درآورده است. این موضوع در بازی پرسپولیس - النصر هم خودش را نشان داد و علاوه بر اینکه اعتراض پرسپولیسی‌ها را به دنبال داشت، باعث شد صدای کارشناسان عربستانی هم در بیاید. این درحالی است که فصل جدید مسابقات تازه آغاز شده و مسئولان ورزشگاه در زمان تعطیلی می‌توانستند اقدامات لازم برای بهبود وضعیت چمن را انجام دهند. اتفاقی که رخ نداد و باعث شد میزبانی از النصر در آزادی به شکل مناسبی انجام نشود.

حرکت سریع قطر و عربستان

در شرایطی که مهم‌ترین استادیوم ورزشی کشور اکنون در بدترین شرایط ممکن قرار دارد، کشورهای قطر و عربستان طی چند سال اخیر با ساختن ورزشگاه‌های مدرن و باکیفیت شرایط بسیار متفاوتی را تجربه می‌کنند. قطر به تازگی میزبان جام جهانی بوده و به زودی قرار است جام ملت‌های آسیا را برگزار کند. عربستان هم استادیوم‌های مدرنی برای استفاده در لیگ داخلی خود ساخته و طی سال‌های اخیر بارها میزبان مسابقاتی چون سوپرکاپ اسپانیا بوده است.

قطر سال گذشته میزبانی فوق‌العاده برای جام جهانی بود و با استادیوم‌های مجهز خود چشم‌ها را خیره کرد. عربستان هم این روزها رویای میزبانی جام جهانی را دارد و حتی گفته می‌شود بن‌سلمان قصد دارد با ساخت یک شهر جدید به نام نئوم برای میزبانی اقدام کند.

کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم هرکدام صاحب چند استادیوم بزرگ و مدرن هستند و از این حیث وضعیت خوبی دارند. این درحالی است که طی سال‌های اخیر در ایران تنها دو استادیوم فولاد آرنا و امام رضا (ع) ساخته شده که توانایی میزبانی مسابقات مهم را دارند . حتی ورزشگاه ۵۰ هزار نفره پارس شیراز هم هنوز تکمیل نشده و اصلا معلوم نیست چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد. البته ورزشگاه نقش جهان هم پس از بازسازی چند سالی است که دوباره میزبان دیدارهای خانگی سپاهان شده ولی آن هم با مشکلات زیادی در بحث کیفیت چمن مواجه است.

چرا ورزشگاه امام رضا (ع) میزبان النصر نبود؟

با توجه به وضعیت میزبانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، حالا خیلی‌ها می‌پرسند که چرا پرسپولیس ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد را به عنوان میزبان معرفی نکرد. با توجه به جایگاه ویژه پرسپولیس این تیم در همه جای ایران هوادار دارد و در دیدارهای بعدی مرحله گروهی مشکلی برای پر کردن ورزشگاه امام رضا (ع) نداشت. بدون شک اگر دیدار پرسپولیس و النصر در مشهد برگزار می‌شد میزبانی بهتری از تیم عربستانی به عمل می‌آمد و کیفیت چمن هم سوژه نمی‌شد.

تغییر ورزشگاه خانگی خیلی هم مسئله عجیب و دور از ذهنی نیست و تیم بزرگی چون رئال مادرید هم در زمان بازسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، دیدارهایش را در ورزشگاه کوچک آلفردو دی‌استفانو برگزار می‌کرد. در همین فصل هم بارسلونا با توجه به آغاز بازسازی نیوکمپ دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه المپیک برگزار می‌کند.

در این بین ورزشگاه تختی که قبلا میزبانی از سرخابی‌های پایتخت را بر عهده داشت هم این روزها کاملا فراموش شده و هیچ رویدادی در آن برگزار نمی‌شود.

ابهامات ساخت استادیوم جدید در تهران

پس از اینکه انتقادات نسبت به وضعیت ورزشگاه آزادی شدت گرفت، رئیس جمهور قول ساخت یک ورزشگاه مجهز و مدرن را در تهران داد. حتی گفته می‌شود قرار است این ورزشگاه در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) ساخته شود و وزارت ورزش قصد دارد برای طراحی و ساخت آن از مشاوران خارجی که در ساخت ورزشگاه‌های کشور قطر دخیل بودند هم کمک بگیرد.

البته جانمایی این ورزشگاه و دوری آن از شهر تهران یکی از نگزانی‌هایی است که در همین ابتدای کار به وجود آمده است. در صورت ساخت ورزشگاه در نزدیکی فرودگاه رفت‌ و آمد به آن برای تماشاگران بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. این درحالی است که به خصوص در اروپا اکثر ورزشگاه‌ها داخل شهر ساخته می‌شوند. علاوه بر این بحث طراحی این ورزشگاه هم اهمیت بالایی دارد و همه انتظار دارند یک طرح متفاوت نسبت به دیگر ورزشگاه‌ها ببینند. باید دید چه زمانی به طور رسمی ساخت این استادیوم آغاز خواهد شد و اتمام آن چقدر به طول می‌انجامد.

مشکل فقط استادیوم نیست!

تنها مشکل تیم‌های باشگاهی ایران در قیاس با تیم‌های خارجی به خصوص عربستانی و قطری، بحث امکانات و استادیوم نیست. تیم‌های حاضر در لیگ‌های عربستان و قطر در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری عظیم در بحث فنی هم تا حد زیادی خودشان را از تیم‌های ایرانی جدا کرده‌اند. تیم‌های عربستانی‌ در یک سال اخیر با نام‌های بزرگی چون کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ، روبن نوش، ریاض محرز و چندین ستاره اسمی دیگر قرارداد بسته‌اند. قطری‌ها هم در این سال‌ها همیشه بازیکنان خارجی مطرحی را به خدمت گرفته‌اند.

در حال حاضر از نگاه سایت ترانسفرمارکت ارزشمندترین بازیکن حاضر در لیگ عربستان نیمار است که ۶۰ میلیون یورو ارزش دارد. همچنین مجموع ارزش ترکیب الهلال ۲۵۸ میلیون یورو است. در لیگ ستارگان قطر هم مارکو وراتی با ۴۰ و تیم العربی با ۶۱ ارزشمندترین بازیکن و تیم هستند. این درحالی است که در لیگ برتر ایران محمدحسین کنعانی‌زادگان با دو میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن لیگ است و پرسپولیس هم با ترکیبی ۱۴.۸۰ میلیون یورویی گران‌ترین ترکیب را در اختیار دارد.

این موضوع نشان می‌دهد جدا از بحث امکانات، تیم‌های ایرانی از نظر بازیکن و مسائل فنی هم به شدت از رقبای آسیایی خود عقب هستند و کار سختی برای مبارزه با آن‌ها دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی