اوکراین

آنچه بریتانیا را به کمک به اوکراین راغب می کند تلاش سیاستمداران این کشور برای بازی کردن نقش رهبری اخلاقی در جهان است. از زمان جنگ سرد، بریتانیا در سرتاسر جهان در طیفی از درگیری‌ها از سیرالئون گرفته تا کوزوو و عراق فعال بوده است و تلاش داشته تا نقش خود را به عنوان رهبر اخلاقی جهان بازی کند. درست به همین دلیل اس که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا از سیاست خارجی «فعال و فعال» حمایت می کرد و دیوید میلیبند عبارت «دنیای بهتر، بریتانیای بهتر» را ابداع کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، گرانت شاپس، وزیر دفاع جدید بریتانیا، گفت که با رهبران ارتش درباره استقرار نیروهای انگلیسی در اوکراین برای یک برنامه آموزشی گفتگو کرده است. او به روزنامه تلگراف گفت که قصد دارد آموزش نظامی نیروهای اوکراینی را از نزدیک و در واقع از داخل خاک اوکراین ادامه دهد. شاپس که اوایل این هفته با رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد، گفت که پیشنهادی که مورد بحث قرار گرفته است، اتکا به پایگاه های بریتانیا و دیگر اعضای ناتو را کاهش می دهد.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، برنامه آموزشی برای ارتش اوکراین که توسط ۱۰ کشور دیگر پشتیبانی می‌شود، به بیش از ۲۶۵۰۰ سرباز استخدام شده مهارت آموخته است و در مسیر آموزش بیش از ۳۰۰۰۰ سرباز تا پایان سال قرار دارد.

شاپس همچنین پیشنهاد کرد که بریتانیا با استفاده از نیروی دریایی خود به اوکراین برای دفاع بهتر از خود در برابر حملات روسیه در دریای سیاه کمک کند. وی گفت: «بریتانیا یک کشور دریایی است، بنابراین ما می‌توانیم کمک کنیم و می‌توانیم مشاوره بدهیم، به خصوص که آب، آب بین‌المللی است».

شاپس گفت: «علاوه بر ارائه آموزش روی زمین در اوکراین، شرکت‌های دفاعی بریتانیایی مانند BAE Systems در حال انتقال خط تولید خود به این کشور هستند». وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سایر شرکت های بریتانیایی نیر چنین کاری را انجام دهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در اینباره گفت که می‌خواهد صنعت دفاعی کشورش را با مشارکت با سازندگان تسلیحات غربی به یک هاب نظامی بزرگ تبدیل کند.

تصمیم بریتانیا مبنی بر اعزام نیرو به داخل اوکراین با واکنش منفی روسیه همراه بود چنانکه مدودف که معاون رئیس شورای امنیت روسیه است و تبدیل به یک شخصیت جنگ طلب و ضدغربی در سیاست روسیه شده است، گفت که چنین اقداماتی از سوی غرب جنگ جهانی سوم را نزدیک تر می کند. مدودف در پستی در تلگرام خود نوشت: «این اقدام مربیان آنها را به یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح ما تبدیل خواهد کرد. آنها به خوبی می دانند نه به عنوان مزدور، بلکه به عنوان متخصصان انگلیسی ناتو بی رحمانه نابود خواهند شد.»

کمک های نظامی به اوکراین

پیوندهای دفاعی و امنیتی بین اوکراین، اعضای ناتو و سایر متحدان و شرکا بلافاصله پس از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ آغاز شد. این پیوندها زمانی که روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد، تشدید شد، اما عمدتاً به شکل آموزش و تهیه تجهیزات نظامی غیر کشنده بود.

از زمانی که عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، کمک های نظامی دوجانبه افزایش یافته است، به طوری که بسیاری از متحدان برای اولین بار سلاح های مرگبار به اوکراین عرضه کردند. برای برخی از کشورها مانند آلمان و کشورهای بی‌طرف تاریخی مانند سوئد، این نشان دهنده تغییر قابل توجهی از سیاست‌های دفاعی قبلی آنها است که امکان ارائه سلاح‌های تهاجمی را رد می‌کرد.

ایالات متحده بزرگترین ارائه دهنده کمک نظامی به اوکراین است. از آغاز جنگ اوکراین دولت بایدن متعهد به پرداخت ۴۳.۷ میلیارد دلار به دولت اوکراین شده است. بریتانیا نیز به عنوان دومین کمک کننده بزرگ، تاکنون متعهد به پرداخت ۴.۶ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین شده است. بریتانیا همچنین برنامه آموزشی به نیروهای اوکراینی که توسط چندین متحد پشتیبانی می شود، با هدف آموزش ۳۰۰۰۰ پرسنل اوکراینی تا پایان سال ۲۰۲۳ را به عهده دارد.

ناتو به عنوان یک ائتلاف، در حمایت سیاسی خود از اوکراین صریح بوده و از ارائه کمک های نظامی دوجانبه به اوکراین به طور کامل حمایت می کند. با این حال، اوکراین هنوز عضو ناتو نیست و به همین دلیل شامل بند دفاع متقابل ناتو بر اساس ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی نمی شود. به همین دلیل تا این ساعت نیروهای ناتو در اوکراین مستقر نشده اند اما با مطرح شدن طرح استقرار نیروهای بریتانیائی در اوکراین گویا ناتو در حال تغییر موضع خود در این مورد است. این طرح نشان دهنده یک تغییر چشمگیر از اجتناب قبلی بریتانیا و سایر متحدان از حضور نظامی رسمی در منطقه برای جلوگیری از درگیری مستقیم با روسیه است.

چرا اوکراین برای بریتانیا مهم است؟

بریتانیا از جمله کشورهائی است که در بحران اوکراین در برابر روسیه ایستاده و به کی‌ یف کمک شایانی کرده است. این کشور به لحاظ کمک های مادی به کی‌ یف پس از ایالات متحده و در رتبه دوم قرار دارد. یکی از مهمترین دلایلی که به بریتانیا اجازه داده است که به شدت در بحران اوکراین خود را درگیر کند، وحدت سیاسی احزاب و جناح های سیاسی فعال در این کشور در مورد جنگ اوکراین و همچنین تاثیر افکار عمومی است. در بریتانیا وحدت سیاسی خاصی نسبت به حمایت از کی یف وجود دارد. به استثنای جناح کوربینیت (اکنون عمدتاً به حاشیه رانده شده) حزب کارگر، هیچ گروه سیاسی علیه حمایت نظامی، اقتصادی یا سیاسی بریتانیا از اوکراین بحث نکرده است. آنچه بریتانیا را به کمک به اوکراین راغب می کند تلاش سیاستمداران این کشور برای بازی کردن نقش رهبری اخلاقی در جهان است. از زمان جنگ سرد، بریتانیا در سرتاسر جهان در طیفی از درگیری‌ها از سیرالئون گرفته تا کوزوو و عراق فعال بوده است و تلاش داشته تا نقش خود را به عنوان رهبر اخلاقی جهان بازی کند. درست به همین دلیل اس که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا از سیاست خارجی «فعال و فعال» حمایت می کرد و دیوید میلیبند عبارت «دنیای بهتر، بریتانیای بهتر» را ابداع کرد.

از آنجا که افکار عمومی اغلب توسط افکار نخبگان و نظرات رسانه‌ها هدایت شود، مردم در سراسر بریتانیا نسبت به کمک کشورشان به اوکراین موضع مثبتی دارند. اهدای بیش از ۴۰۰ میلیون پوند به موسسات خیریه فعال در کشور، به اهتزاز درآوردن پرچم‌های اوکراین، پذیرش بیش از ۲۵۰۰۰ پناهجوی اوکراینی در خانه‌های مردم و پذیرایی از آنها در مدارس همه نشان از همراهی مردم بریتانیا با مردم اوکراین دارد.

به هر حال دلیل اینکه بریتانیا تا این حد خود را در بحران اوکراین درگیر کرده است هرچه باشد باید سیاستمداران و مردم این کشور بدانند که تهدیدهای مسکو حاکی از آن است که لندن خود را به شدت در معرض اقدامات تلافی جویانه روسیه قرار داده است، اقداماتی که در صورت روبرو شدن با برخورد متقابل می تواند عواقب وخیمی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی