بورس

در چهارمین روز معاملاتی هفته، رنج منفی روی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز صورت گرفت. این در حالی است که با توجه به اخباری که حین بازار از مجلس و وزرات اقتصاد مخابره شد، گروه خودرو از این گزند مصون ماند.

به گزارش ایران‌پژواک، در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۵۲ درصدی (معادل ۱۱ هزار و ۳۰۷ واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۳۶ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی اما مطلوب‌تری را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۸۳ درصدی (معادل ۶ هزار و ۱۷۳ واحد)، در ارتفاع ۷۴۷ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد ۰.۶ درصدی معادل ۱۵۷ واحد از ارتفاع این شاخص، در افق ۲۶ هزار و ۲۱۴ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز سه‌شنبه را، هشت هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان نشان می‌داد. با قرارگیری شاخص ارزیابی بورس تهران در کانال هشت هزار میلیارد تومانی، از منظر تابلوخوانی تاییدیه تغییر فاز بازار سرمایه صادر شده است.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته معاملاتی را هم ۱۳.۵ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز سه‌شنبه، خبر از ورود ۲۰۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

در کنار این موضوع، خروج ۸۸ میلیاردی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نشان از بالا بودن هیجان خرید سهام در میان اهالی بازار سرمایه دارد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

دو انتظاری که از بورس تهران در روز سه شنبه وجود داشت، یعنی ایجاد فرصت خرید برای جاماندگان از رشد اخیر و همچنین موضع برتر خریداران، به وقوع پیوست. بازار سهام، چهارمین روز معاملاتی هفته را در حالی آغاز کرد که تعداد نمادهای منفی بازار بیش از نمادهای مثبت بود. این نسبت اما پس از گذشت ۲۰ دقیقه ابتدایی معاملات به نفع نمادهای مثبت تغییر کرد.

پیش بینی بورس چهارشنبه / خودرویی‌ها در کانون توجه معامله‌گران

تغییر چندباره نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز میان دو سوی صفر دامنه نوسان در بازه معاملات صورت گرفت. برخلاف روزهای پیشین عملکرد بهتر نماگر هم‌وزن نسبت به شاخص اصلی معاملات نشان می‌دهد چرخش نقدینگی میان نمادهای بازار صورت گرفته است.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس توضیحاتی پیرامون جزئیات و تصمیمات صورت‌گرفته پیرامون موضوع تجدید ارزیابی‌ها را ارائه کرد. وی گفت: این موضوع قرار است به‌عنوان پیشنهاد در بودجه ۱۴۰۳ مطرح شود.

این خبر به سرعت بر معاملات گروه خودرو تاثیر مثبت داشت و باعث افزایش حجم و ارزش معاملات نمادهای این صنعت شد. از سوی دیگر احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور طی مصاحبه‌ای بیان کرد: در حال مذاکره با وزارت صمت برای واگذاری خودروسازی‌ها به بخش خصوصی هستیم.

سنتیمنت مثبت به وجود آمده در خودروسازان می‌تواند به کلیت بازار در آخرین روز معاملاتی هفته تسری یابد و فضایی را برای کندل منفی شاخص باقی نگذارد. همچنین با سبز بسته شدن کندل روز سه‌شنبه، تثبیت شاخص بالاتر از مقاومت دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی صورت گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی