بایدن و زلنسکی

وب‌سایت خبری پالتیکو به نقل از چندین منبع ناشناس گزارش داد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا از هدف خود برای «پیروزی کامل» اوکراین بر روسیه، به نفع یک راه‌حل مذاکره‌شده که ممکن است برخی اراضی را به مسکو واگذار کند، کنار کشیده‌اند.

به گزارش ایران‌پژواک، در ملاءعام، هم کاخ سفید و هم پنتاگون تاکید دارند که هیچ تغییر رسمی در سیاست مرتبط با اوکراین صورت نگرفته است. با این حال دو مقام دولت آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود - از جمله یک سخنگوی کاخ سفید و یک دیپلمات اروپایی- حرفی غیر از این را به مایکل هرش، روزنامه‌نگار پالتیکو زده‌اند.

به گفته منابع، مقامات آمریکایی و اروپایی اکنون در حال «بحث در مورد استقرار مجدد» نیروهای اوکراینی در منطقه‌ای دورتر از محل ضدحمله «کاملا شکست‌خورده» و قرار دادن آنها در وضعیت دفاعی هستند.

مایکل هرش همچنین تاکید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قبلا قول حمایت از اوکراین «تا هر زمانی که طول بکشد» را می‌داد اما اکنون به جای آن می‌گوید «تا زمانی که بتوانیم.» با مسدود ماندن بودجه کمک به اوکراین در کنگره آمریکا، دولت ایالات متحده برای «احیای سریع» صنعت نظامی خود اوکراین فشار می‌آورد.

سخنگوی کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، به وب‌سایت پالتیکو گفت که مذاکرات همیشه آخرین گزینه ایالات متحده در مورد اوکراین بوده و هدف از ارائه تمام کمک‌ها به کی‌یف این بوده که «وقتی زمان مذاکره فرا رسید، اوکراین قوی‌ترین دست ممکن را بر سر میز مذاکره داشته باشد.»

به نوشته پالتیکو، بایدن خواهان آتش‌بس هم در اوکراین و هم اراضی اشغالی فلسطین است، زیرا حمایتش از حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه به قیمت از دست دادن حمایت دموکرات‌های مترقی بوده و او می‌خواهد در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از دیدن «عناوین خبری بد» جلوگیری کند.

مایکل هرش خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بایدن پس از صرف تقریبا دو سال و اعلام حمایت کامل از هدف ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای پیروزی کامل، نمی‌تواند این امتیاز را به روسیه بدهد. در همین حال یک مقام کنگره که با تفکر دولت بایدن آشناست، اذعان کرد که گفت‌وگوها در مورد مذاکرات صلح «در حال شروع است» و کاخ سفید «به دلیل خطر سیاسی» برای بایدن «نمی‌تواند علنا از مواضعش عقب‌نشینی کند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز هم به‌تازگی گزارش داد که مسکو ممکن است مایل باشد آتش‌بسی را بپذیرد که وضعیت فعلی جنگ را متوقف نگه دارد. کرملین اما این روایت را «نادرست» خواند، در حالی که کی‌یف گفت این روزنامه آمریکایی برای روسیه کار می‌کند!

به گفته مایکل هرش، چیزی که کاخ سفید اکنون از آن می‌ترسد این است که روسیه ممکن است تا پس از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در آمریکا مایل به مذاکره نباشد و نیروهایش در بهار هم به حملاتشان ادامه دهند.

در همین حال کاخ سفید آخرین بسته از کمک نظامی آمریکا به اوکراین، به ارزش حدود ۲۵۰ میلیون دلار را تصویب کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند که آخرین بسته شامل پدافند هوایی، توپخانه و مهمات سلاح‌های سبک و سلاح‌های ضد تانک است. این آخرین بودجه‌ای است که بدون تایید جدید کنگره آمریکا در دسترس است؛ جایی که مذاکرات مرتبط با کمک به اوکراین متوقف شده است. اوکراین هشدار داده که در صورت عدم دریافت کمک‌های بیشتر از سوی غرب، عملیات نظامی و بودجه دولتی آن در خطر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی