• ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 37184
پزشکان

مسئولان ارشد وزارت بهداشت قول داده بودند برای تأمین کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی، سه مرحله استخدام داشته باشند که دو مرحله آن تا قبل از پایان ۱۴۰۲ باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، کمبود نیروی انسانی در مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت، به عنوان مهم‌ترین چالش حوزه سلامت در این بخش به شمار می‌رود که متأسفانه هیچ وقت هم مرتفع نشده است.

در حالی که وزارت بهداشت، پروژه‌های بهداشتی و درمانی را برای خدمت به مردم راه اندازی می‌کند، اما آنچه به عنوان چالش در مسیر بهره برداری از این پروژه‌ها از آن یاد می‌شود، نبود نیروی انسانی متخصص به ویژه نیروی پرستاری است.

راه اندازی بیمارستان‌های جدید، با کمبود پرستار، پزشک متخصص و فوق تخصص و دیگر نیروهای مورد نیاز مواجه هستند و این در حالی است که در شرایط کنونی، بیمارستان‌های فعال نیز درگیر همین چالش هستند.

در راه اندازی و بهره برداری از سه کلان بیمارستان در تهران که شامل بیمارستان حضرت مهدی (عج) در مرکز پایتخت، غدیر در شمال شهر و حکیم در جنوب تهران است؛ با کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه هستیم.

در همین حال، مسئولان وزارت بهداشت وعده داده‌اند تا پایان سال؛ چند پروژه بهداشتی و درمانی دیگر نیز در شهرهای مختلف کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وعده سه مرحله استخدام

اوایل سال ۱۴۰۲ بود که وزیر و معاونان وزارت بهداشت، در هر مصاحبه و برنامه‌ای که حاضر می‌شدند؛ موضوع استخدام نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی را رسانه‌ای می‌کردند و مدام از برگزاری آزمون استخدامی ۲۵ هزار نفر خبر می‌دادند.

اما این اتفاق، یعنی جذب ۲۵ هزار نیروی استخدامی، بعد از گذشت ۷ ماه از سال، با برگزاری آزمون در ۲۸ مهر ۱۴۰۲ محقق شد و مراحل گزینش و جذب این نیروها، همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت، قول داده بودند این تعداد نیرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد چرخه خدمت شوند؛ اما هنوز خبری نیست و به نظر می‌رسد روند گزینش آنها؛ قدری طولانی‌تر از آنچه که وعده داده بودند، شده است.

برای آزمون استخدامی ۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۱۱ هزار متقاضی و داوطلب ثبت نام کرده بودند.

قرار است، از مجموع ۲۵ هزار و ۱۲۰ نفر مجوز استخدام در وزارت بهداشت، ۸ هزار و ۵۰۰ نیرو در حوزه بهداشت، حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه فوریت‌های پزشکی و اورژانس و بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در حوزه درمان و پرستاری جذب شوند.

گفته می‌شود روند جذب این تعداد نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از ۱۶ دی با انجام مصاحبه، گزینش و ارزیابیشایستگی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور، آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

در عین حال، بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، وعده داده بود که این وزارتخانه برای تأمین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در مراکز بهداشتی و درمانی کشور، آزمون استخدامی را در سه مرحله و در هر مرحله جذب ۲۵ هزار نیروی انسانی را در دستور کار قرار بدهد.

رحیمی، این وعده را داده بود که مرحله دوم آزمون استخدامی تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ برگزار شود و مرحله سوم نیز در بهار ۱۴۰۳ کلید بخورد.

اما، در شرایطی که فقط ۵۰ روز تا پایان سال باقی مانده است، بعید به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت امکان و توان برگزاری مرحله دوم آزمون استخدامی را داشته باشد. در حالی که هنوز نیروهای استخدامی آزمون اول در مسیر جذب قرار دارند.

این در حالی است که سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، چندی قبل عنوان کرده بود که راه اندازی ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی معطل جذب نیروی انسانی متخصص است.

در همین حال، مسئولان سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمان صنفی پرستاران، مدام از کمبود نیروی پرستاری و مشکلاتی که پرستاران با آنها مواجه هستند؛ شکایت می‌کنند.

در عین حال، نکته قابل تأمل در صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت؛ اعتراف به مشکلات کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی است. به طوری که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، به این موضوع اذعان کرده و گفته است که با توجه به گستردگی خدمات و مأموریت‌های وزارت بهداشت، حتی با وجود استخدام ۷۵ هزار نفر نیروی انسانی، کمبود نیرو در حوزه سلامت برطرف نخواهد شد.

اضافه کاری‌های اجباری نیروهای پرستاری در ببیمارستان‌ها، مهم‌ترین عارضه کمبود پرستار است که با مشکلات زیادی برای گروه پرستاری همراه شده است. زیرا، اضافه کاری‌های اجباری و چند شیفت خدمت کردن، باعث خستگی جسمی و روحی پرستاران می‌شود و در نتیجه آن، میزان خطاها در مراقبت از بیماران افزایش می‌یابد.

ساخت کلان بیمارستان در برنامه وزارت بهداشت

وزارت بهداشت، ساخت کلان بیمارستان‌ها را یکی از اولویت‌های خود قرار داده و می‌خواهد حداقل ۱۰ کلان بیمارستان همچون کلان بیمارستان حضرت مهدی و غدیر؛ در سایر نقاط کشور احداث کند که حداقل ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی برای هر کدام از این بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای ساخت ۱۰ کلان بیمارستان در کشور، گفت: یکی از استراتژی‌های وزارت بهداشت، احداث بیمارستان‌های بزرگ و کلان بیمارستان مثل بیمارستان حضرت مهدی و بیمارستان غدیر است و الان در استان‌های گیلان، مازندران، مشهد، هرمزگان، اراک، اردبیل و همدان، پروژه هزار تختخوابی را تعریف کردیم.

به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت در رفع کمبود زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان خوب گام برداشته است؛ اما اینکه نیروی انسانی مورد نیاز این بیمارستان‌ها از کجا و چگونه تأمین خواهد شد، سوالی است که نمی‌توان برای آن پاسخ قانع کننده‌ای داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی