بورس

بازارهای چهارگانه سرمایه‌گذاری در ایران که به بازارهای سنتی نیز مشهورند یکپارچه در سومین هفته بهمن ماه قرمز پوش شدند.

به گزارش ایران‌پژواک، بازارهای ایران همگی در سومین هفته بهمن با بازدهی منفی مواجه بودند. دلیل این اتفاق افزایش بیش از ظرفیت قیمت ارز در هفته‌های قبل بود که تاثیر خود را بر سایر بازارها نشان داده بود. تحت تاثیر اقدامات اصلاحی سیاستگذار نظیر افزیش عرضه ارز و سکه در بازار و همچنین در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی بود که بازارها ایران با بازدهی منفی مواجه شدند هر چند این نظر همچنان از سوی بسیاری از اهل فن طرفدار دارد که هر لحظه، در اثر هر اتفاقی امکان رشد دوباره قیمت ارز وجود دارد.

قیمت ارز در ایران با چسبندگی بالایی روبروست. تحریم‌های شدید ورود ارز به ایران را با دشواری مواجه کرده و در نتیجه هر تنشی اثرات خود را در این بازار به جا می‌گذارد. از سوی دیگر فروش اوراق قرضه با بهره سی درصد نیز اثرات خود را در مهار قیمت ارز نشان داد.

دلار چقدر زیان داد

تا پیش از هفته سوم بهمن، قیمت ارز حتی به کانال شصت هزار دلار نزدیک شد. مقامات بانک مرکزی سایر مقامات اقتصادی دولت با زودگذر بودن این روند تاکید داشتند و از این رو سئوال پررنگ این بود که آیا قیت ارز دوباره به کف ۵۲ هزار تومان باخواهد گشت؟ دلار، این ارز پیشران بازار ارز اما همچنان از روند پیشین تبعیت کرد و هر چند برگشت قیمت در بازار اغاز شد اما کف سازی در محدوده قیمتی پنجاه و پنج هزار تومان اتفاق افتاد تا اگر دلار سه هزار تومان کاهش را در هفته سوم بهمن ثبت می‌کند، سه هزار تومان افزایش را نیز در هفته سوم بهمن نسبت به چندی قبل به ثبت برساند.

فعالان بازار البته معتقدند سیاستگذار از این وضعیت ناراضی نیست و با وجودی که نهاد تلاش دارد که قیمت اسکناس آمریکایی به پله‌های بالاتر کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود نکند اما تمایلی نیز به برگشت به کانال ۵۲ هزار تومانی نیز ندارد.

قیمت دلار از ۱۲ تا روز گذشته ۱۸ بهمن و طی پنج روز کاری هفته سوم بهمن حاکی از افت بازدهی ۵.۱۳ درصدی و کاهش قیمت سه هزار تومانی است. این اسکناس در هفته دوم بهمن به مقدار افت قیمت هفته اخیر رشد بازدهی داشت.

طلا هم زیان داد

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۷۸۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و با کاهش ۱۴۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی منفی ۴.۹۳ درصدی داشت. در هفته سوم بهمن هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۷۶ هزار تومانی ایستاد.

سکه چقدر عقب رفت

در پنج روز کاری هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۲.۷۵ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز چهارشنبه با قیمت ۳۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۹۲ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز چهارشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۲۹ میلیون و ۷۹۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون تومان، ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی ایستاد.

بورس با قرمز کم عمق

بورس در وضعیت عجیبی است هم رشد قیمت دلار عمق منفی آن را به رخ می کشید هم کاهش ارزش دلار. تب سنج اقتصاد ایران حال خوشی ندارد و هر اتفاقی برایش منفی تلقی می شود. بسیاری معتقدند در ایران ارزان ترین کالا برگ سهام است و هیچ سیاستی تاکنون نتوانسته است منجر به رشد بورس اوراق بهادار شود. البته دلیل این عدم رشد را باید در وضعیت حقیقی اقتصاد ایران جست.

بررسی معاملات بازار سهام حکایت از آن دارد که شاخص‌های بورسی در زمان رشد هفته گذشته دلار کاهش ارتفاع دادند. با این وجود افت قیمت دلار در این هفته نتوانست بازار سهام را شارژ کند و شاخص‌ کل دوباره نزولی شد.

نگاهی به معاملات بازار سهام در هفته سوم بهمن‌ماه حاکی از آن است که شاخص‌ کل طی این هفته نزولی شده‌ است. اما شاخص هم‌وزن در این هفته توانست تا حدودی بر ارتفاع خود بیفزاید.

بررسی معاملات هفته دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد شاخص کل طی پنج روز کاری این هفته حدود ۰.۴۶ درصد پایین آمد و از دو میلیون و ۱۰۷ هزار واحد به دو میلیون و ۹۸ هزار واحد رسید. در طرف دیگر اما شاخص هم‌وزن طی این هفته، اندکی رشد کرد؛ به نحوی که این نماگر طی هفته سوم بهمن، از تراز ۷۳۲ هزار واحد با رشد ۰.۸۱ درصدی به ۷۳۸ هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه ۶ میلیارد و ۸۴۰ میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل چهار هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان را رقم زده است. همین‌طور طی پنج روز کاری این هفته حدود ۴۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی