• ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
  • کد خبر: 37988
در کاخ گلستان

سومین در کاخ گلستان با عنوان «در کوچه تکیه دولت» در تعطیلات نوروز به روی بازدیدکنندگان باز شد.

به گزارش ایران‌پژواک، این ورودی جدید در سمت جنوب شرقی کاخ گلستان قرار دارد و به گفته مسئولان این میراث جهانی، بازگشایی آن ارتباط مؤثری بین کاخ گلستان، سبزه میدان و ورودی بازار ایجاد می‌کند و کمترین فاصله کاخ گلستان با بازار، را که روزانه هزاران مراجعه‌کننده دارد، فراهم کرده است.

همچنین تسهیل در ورود بازدیدکنندگان و پیشگیری از تجمع برای ورود به کاخ گلستان در تعطیلات نوروز که از روزهای شلوغ و پربازدید در طول سال است، فراهم می‌شود.

به گفته مدیر کاخ گلستان، این در برای نخستین بار از زمان ساخت این بنای تاریخی به روی مردم عادی بازگشایی می‌شود؛ چرا که در گذشته این در برای استفادۀ عموم مردم نبود.

کاخ گلستان در دوره قاجار دارای ورودی‌های متعددی بود که در گذر زمان به‌ویژه در دوره پهلوی درهای ورودی تخریب شده و امروز به جز تصاویر نشانی از آنها نیست.

در تاریخی که برای نخستین‌بار به روی مردم باز شد

تنها در تاریخی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که از دوره قاجار تاکنون باقی مانده «در باب عالی» (از سمت خیابان ناصرخسرو) است که در حال بهره‌برداری است و این در از سال ۱۴۰۰ پس از ۸۰ سال به روی مردم بازگشایی شد. بنابراین هم‌اکنون بازدیدکنندگان از در واقع در میدان ۱۵ خرداد (ارگ) و باب عالی وارد این مجموعه میراث جهانی می‌شوند.

تکیه دولت، بنایی بود که در عهد ناصرالدین شاه قاجار و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آئین‌های سوگواری و روضه‌خوانی در روزهای محرم به‌ویژه عاشورا در تهران برپا شده بود، که در سال ۱۳۲۵ برای ساخت شعبه بانک ملی در بازار تهران تخریب شد و بیشتر عرصه آن زیر بنای بانک رفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی