ترکیه

بر اساس گزارش‌ها، حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته توانسته از حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات شهرداری‌ها پیشی بگیرد.

به گزارش ایران‌پژواک، داده‌های رای‌گیری که توسط شبکه تلویزیونی «تی آر تی هابر» ترکیه منتشر شده است نشان می‌دهد حزب CHP در مجموع کشور ترکیه در حال حاضر ۳۷.۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده است و اندکی از حزب عدالت و توسعه که ۳۶.۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، پیشی گرفته است.

حزب مساوات و دموکراسی خلق‌ها (DEM) طرفدار کردها با کمتر از ۶ درصد آرا در میان سه حزب برتر قرار دارد، در حالی که حزب جنبش ملی (MHP) که متحد حزب عدالت و توسعه است کمتر از ۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

حزب عدالت و توسعه که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، از سال ۲۰۰۴ در تمام انتخابات شهرداری‌ها اول شده بود.

در همین حال، ازغور اوزل، رهبر جدید CHP، نتیجه اولیه را یک «نتیجه تاریخی» و «سیگنال روشن» به دولت فعلی توصیف کرد: «رای دهندگان ما امروز تصمیم بسیار مهمی گرفتند. امروز رای دهندگان تصمیم گرفتند مفهوم جدیدی از حکومت را ایجاد کنند. اتحاد ملتی که ما همراه با مردم خود ایجاد کردیم به یک نتیجه تاریخی دست یافته است. کسانی که نادیده گرفته شده بودند سیگنال روشنی را به آنها ارسال کردند. من می‌خواهم همه بدانند که در این پیروزی، بازنده‌ای وجود ندارد. مهم نیست که مردم امروز به کدام حزب رای داده‌اند، من نمی‌خواهم آنها احساس بازنده داشته باشند.»

در همین حال پیروزی شهردار استانبول «اکرم امام‌اوغلو» از حزب جمهوری‌خواه خلق که از وی به عنوان کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری آتی ترکیه یاد می‌کنند، بزرگترین ضربه انتخاباتی را به رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و حزب او وارد کرد. با شمارش بیشتر آرا، امام‌اوغلو با ۱۰ درصد برتری نسبت به نامزد حزب حاکم در رقابت برای شهرداری استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، پیشتاز است و در آنکارا نیز حزب جمهوری خواه خلق پایتخت را حفظ کرده است.

بر اساس ۹۲.۹۲ درصد از آرای صندوق‌های باز شده در استانبول، بزرگترین شهر اروپا و موتور اقتصادی ترکیه، امام‌اوغلو ۵۰.۹۲ درصد آرا را به دست آورده و رقیبش از حزب عدالت و توسعه، «مورات کوروم» از ۴۰.۰۵ درصد آرا برخوردار شده است.

حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق ترکیه حزب حاکم را شکست داد
امام‌اوغلو، شهردار استانبول

به گزارش رویترز، هم‌زمان اردوغان در یک سخنرانی پس از نیمه شب با پذیرش نتایج انتخابات، آن را یک «نقطه عطف» خواند. تحلیلگران می‌گویند او و حزب عدالت و توسعه بدتر از آنچه نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌کردند، ظاهر شدند و دلیل آن تورم فزاینده، رای دهندگان ناراضی اسلام‌گرا و در استانبول، جذابیت امام‌اوغلو فراتر از پایگاه سکولار CHP بوده است.

امام‌اوغلو، ۵۳ ساله، اواخر روز یکشنبه به هزاران طرفدار خوشحال خود گفت: کسانی که پیام ملت را درک نمی‌کنند، در نهایت شکست خواهند خورد.

این تاجر سابق که در سال ۲۰۰۸ وارد عرصه سیاست شد و اکنون به طور گسترده به عنوان یک رقیب احتمالی ریاست جمهوری از او یاد می‌شود، گفت: امشب، ۱۶ میلیون شهروند استانبول پیامی را هم به رقبای ما و هم به رئیس جمهور ارسال کردند.

اردوغان که در دهه ۱۹۹۰ شهردار زادگاهش استانبول نیز بود، پیش از انتخابات شهرداری که تحلیلگران آن را معیاری برای حمایت او و دوام اپوزیسیون توصیف کردند، مبارزات انتخاباتی سختی انجام داده بود.

اردوغان خطاب به جمعیتی که در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا، پایتخت جمع شده بودند، گفت که ائتلاف او برتری را در سراسر کشور از دست داده است و اقداماتی را برای پاسخگویی به پیام رای دهندگان انجام خواهد داد. او گفت: «اگر اشتباهی مرتکب شدیم، آن را در سال‌های آینده برطرف می‌کنیم. اگر چیزی کم داریم، آن را تکمیل می‌کنیم.»

در جای دیگری در آنکارا، هزاران هوادار دیگر پرچم ترکیه و حزب جمهوری‌خواه خلق را برای سخنرانی «منصور یاواش»، شهردار منتخب CHP به اهتزاز درآوردند که رقیب حزب عدالت و توسعه را شکست داد.

حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق ترکیه حزب حاکم را شکست داد
منصور یاواش، شهردار آنکارا

خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) گزارش داد در آنکارا، یاواش ۶۰.۳۵ درصد آرا را به دست آورده است، در حالی که رقیب او از حزب حاکم عدالت و توسعه، «تورگوت آلتینوک»، ۳۱.۶۹ درصد آرا را به دست آورده است.

نتایج رسمی جزئی گزارش شده توسط خبرگزاری آناتولی نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه و متحد اصلی آن، شهرداری‌های ۱۹ شهر کلیدی از جمله شهرهای بزرگ بورسا و بالیکسیر را واگذار کرده‌اند.

مردم ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب شهرداران ۸۱ شهر از جمله ۳۰ کلان شهر، روسای شهرداری‌ها، دهیاران و بخشداران و شوراهای روستا رای دادند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی