• ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
  • کد خبر: 38201
یوزپلنگ

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به آغاز فنس‌کشی ۲ کیلومتر از جاده عباس‌آباد بر لزوم تسریع در فنس‌کشی و نورپردازی این جاده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، مرگبارترین جاده کشور برای یوزها جاده عباس آباد است. جاده عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. اولین آمار ثبت شده از تلفات یوز در این جاده به سال ۸۹ باز می‌گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند این درحالیست که در این محدوده طی دو دهه اخیر حدود ۱۰ فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است؛ به عبارتی بیشترین تلفات جاده‌ای یوز در جاده عباس‌آباد گزارش شده چراکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، به همین دلیل بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است این در حالیست که به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه به عنوان یکی از متولیان اقداماتی برای فنس‌کشی اطراف جاده عباس‌آباد انجام نداده‌ است.

حسن اکبری افزود: وزارت راه بخشی از تعهدات خود را برای ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد انجام داده است البته به این معنا نیست که توانسته‌ایم طرح را به‌گونه‌ای پیش‌بیریم که اثربخشی قابل قبولی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر چهار کیلومتر از مسیر جاده عباس‌آباد نورپردازی شده است، گفت: دوربین‌های کنترل سرعت در مسیر نصب شده‌اند و در ۴۵ کیلومتر از مسیر میانگین سرعت محاسبه می‌شود و محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر لحاظ شده است این در حالیست که سرعت قانونی تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اطلاع‌رسانی و هشدار به شیوه استانداردتر و مناسبی با حمایت وزارت راه انجام شده است و تابلوهای طراحی و نصب شده در مسیر، دید خوبی دارند علاوه بر آن بنرهایی هم نصب شده است بنابراین اطلاع‌رسانی و هشدار خیلی بهتر از گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه اقداماتی برای فنس‌کشی اطراف جاده عباس‌آباد انجام نداده‌ است، توضیح داد: وزارت راه در مقطعی اعلام کرد که ۲۰ میلیارد تومان به استان سمنان برای شروع این کار اختصاص داده است اما این کار در پیچ و خم سازمان برنامه و بودجه ماند و استانداری‌ اعلام کرد از کانال مناسب‌تری باید این پول هزینه شود. این مساله از سوی استان رفع و رجوع شد ولی عملا هنوز اعتباری برای فنس‌کشی تخصیص پیدا نکرده است.

اکبری ادامه داد: در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست دست به کار شده و در توافق با بخش خصوصی فنس‌کشی را به صورت پایلوت در یک مسیر ۲ کیلومتری آغاز کرده است.

وی تاکید کرد:‌ با این حال می‌بایست هم فنس‌کشی و هم ادامه نورپردازی تسریع شود تا شاهد حادثه بدی نباشیم. جابجایی یوزها عمدتا از حدود غروب تا نزدیک طلوع آفتاب انجام می‌شود. کار سختی است که محیط بانان تمام شب را پایش انجام دهند ولی این کار را حداقل در ایام تعطیلات که رفت و آمد زیاد باشد، دنبال می‌کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره دپو شدن پنج کیلومتر فنس تهیه شده از سوی انجمن یوز ایرانی گفت: ما در چارچوب قانون حتی برای استفاده از ظرفیت حامیان مالی و در قالب استفاده از مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و موسسات صنعتی و معدنی مکاتباتی داشتیم. الان هم پیگیر هستیم و قطعا استقبال می‌کنیم بنابراین با چنین فعالیت‌هایی مخالف نیستیم.

وی اضافه کرد: اگر جمع‌آوری پول و خرید فنس بدون لحاظ چارچوب‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شود، ممکن است یک بخش‌هایی از سازمان ورود کنند البته این به معنای استفاده نکردن از فنس‌ها نیست.

اکبری در پایان گفت: ۸۰ کیلومتر طول مسیر است که حدود ٣٨ کیلومتر آن باید فنس کشی شود. اگر بتوانیم در دوطرف جاده یک مسیر قابل قبولی را هم فنس کشی کنیم و هم همزمان پل‌های آن‌ را بسازیم، نتیجه بخش خواهد بود بنابراین به دنبال تامین منابع هم از طریق وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه هستیم و هم از طریق رایزنی بیرون سازمانی برای جذب حامی مالی. هر کدام از این منابع تامین شود، از فنس‌های دپو شده برای تکمیل مسیر استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی