• ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
  • کد خبر: 38419
بورس

شاخص کل بورس در روز گذشته با رشد ۷۷هزار واحدی رکورد یک ساله را شکست؛ امروز نیز رشد شاخص ادامه‌دار بود. باید پرسید که آیا بازار سرمایه از رکود و شرایط نزولی خارج شده‌است و رشد آن ادامه‌دار خواهد بود؟

به گزارش ایران‌پژواک، بورس امروز نیز سبزپوش بود و با رشد ۲۷ هزار و ۱۲۰ واحدی، عدد شاخص کل به ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۹۶۳ واحد رسید؛ روز گذشته اما شاخص کل با رشد ۷۷ هزار واحدی رکورد یک ساله را شکست. آخرین بار خرداد ماه سال گذشته بود که شاخص کل بورس رشد این چنینی را تجربه کرده‌ بود.

نمی‌توان نسبت به رشد مداوم و معنادار بازار سرمایه امیدوار بود

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در واکنش به رشد شاخص کل بورس در دو روز اخیر، گفت:« یکی از دلایل مهم رشد شاخص کل بورس در روز گذشته و امروز عدم بالا گرفتن تنش‌ها بود. تنش‌ها از انتظارات کمتر بود و واکنش مقامات سیاسی کشورهای مختلف نیز نشان‌دهنده کاهش سطح تنش‌ها بود. البته تنش‌ها از بین نرفته‌است و کماکان ریسک کلی وجود دارد؛ با این وجود بازار کاهش تنش‌ها را حس کرد و افتی را که در هفته‌های گذشته تجربه کرده بود را جبران کرد.»

او در ادامه گفت:« با توجه به بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی و آینده مبهم سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، نمی‌توان نسبت به رشد مداوم و معنادار بازار سرمایه خوشبین بود و نمی‌توان گفت که بازار سرمایه از روند نزولی و رکودی خارج شده‌است و رشدی که در دو روز اخیر اتفاق افتاد را می‌توان بازپس‌گیری افت‌هایی توصیف کرد که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد.»

دولت به سمت بازار سرمایه می‌آید

میرمعینی در ادامه گفت:« اگر قرار باشد که بازار سرمایه بر روی ریل رشد معنادار و پایدار قرار گیرد باید اقدامات اساسی برای آن صورت گیرد؛ بدون انجام اقدامات اساسی مانند کاهش نرخ بهره، افزایش نرخ ارز نیمایی، توقف قیمت گذاری در بسیاری از صنایع و افزایش مشوق‌های مالیاتی و کاهش حقوق دولتی به نظر نمی‌رسد که بازار سرمایه بتواند روند رو به رشد قابل توجهی داشته باشد. به نظر می‌رسد که دولت در سال جاری به این نتیجه برسد که باید بازار سرمایه را حرکت دهد؛ چراکه بازار سرمایه می‌تواند به داد برخی از برنامه‌های دولت برسد و دولت از این طریق می‌تواند برخی از برنامه‌های خود را اجرایی کند.»

سرمایه‌گذاران چه رفتاری خواهند داشت؟

او در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی طلا، سکه و ارز گفت:« به نظر نمی‌رسد فعالان بازار طلا و ارز بخواهند در حال حاضر از این بازار خارج شوند و به بازار سرمایه بیایند، چراکه سطح تنش‌ها آنقدری کاهش پیدا نکرده‌است که سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل کنند و دارایی‌های کم‌ریسک خود را بفروشند و وارد بازار دارایی‌های پرخطر بشوند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی