• ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
  • کد خبر: 40971
بورس

از ابتدای سال تاکنون بورس تهران در بین بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف نه‌تنها پیشرو نبوده، حتی با کسب بازدهی منفی بیش از ۳درصدی شرایطی را در بازار سهام به وجود آورده است که در مقطع کنونی سرمایه‌گذاران به‌دنبال بازار سرمایه‌گذاری مناسب برای نیم‌سال دوم ۱۴۰۳ هستند. تا این جای کار بازار سهام نتوانسته است رضایت سهامداران را جلب کند.

به گزارش ایران‌پژواک، آنطور که کارشناسان می‌گویند، ورود بازار سهام به مسیر صعودی به چند عامل وابسته است. در این بین می‌توان حتی به قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی اشاره کرد.

از ابتدای سال‌ با وجود سایه سنگین تنش‌های نظامی، چشم‌انداز رونق در بازارهای جهانی تقویت شد، اما این اتفاق نتوانست اثرات مثبتی بر بورس بگذارد. در خصوص اینکه چرا همزمان با رونق نسبی در بازارهای جهانی شاهد افزایش اقبال معامله‌گران به سهم‌های کامودیتی‌محور بورس تهران نبودیم، اکثر تحلیل‌ها به ادامه یافتن فضای بدبینی نسبت به ریسک‌های برون‌منطقه‌ای دلالت دارد. بنابراین در حالی که رشد بازارهای جهانی می‌توانست سیگنال مثبتی برای بورس تهران باشد، اما این مهم رخ نداد. دیگر عاملی که می‌تواند موجب رونق در بورس تهران شود نرخ ارز است.

از اوایل سال شاهد نوسان منفی در بازار سهام بودیم. اما با صعودی شدن نرخ دلار طی هفته‌های گذشته نیز شاهد ایجاد موج صعودی در بورس نبودیم؛ به‌طوری‌که بازار سهام همزمان با رشد قیمت دلار و سکه در اکثر روزها نزولی بوده است. دلار آزاد، سال ۱۴۰۳ را با ۶۲‌هزار و ۲۰۰تومان آغاز کرد، اما اکنون اسکناس آمریکایی بیش از ۶۳‌هزار تومان معامله می‌شود. با توجه به اینکه نرخ ارز در اکثر مواقع می‌تواند از عوامل تعیین‌کننده رونق بورس باشد، این امر نیز تاکنون نتوانسته است موجب رشد بازار سهام شود. رفتار دوگانه شاخص‌ها در روزهای اخیر نیز به‌وضوح نشان می‌دهد که بازار سهام آمادگی لازم برای وارد شدن به فاز صعودی را ندارد. عدم‌همراهی شاخص هموزن در راستای رشد نمادهای کوچک‌تر حاکی از آن است که رشد شاخص کل به باور کارشناسان، همسو با حمایت سیاستگذار صورت گرفته است. در معاملات یکشنبه نیز ارزش معاملات خرد با افت قابل ‌توجهی نسبت به نخستین روز هفته همراه شد. به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌هایی که در شنبه نسبت به صعود ادامه‌دار بازار پدیدار شده بود، در معاملات دیروز رنگ باخت. مسیریابی ورود و خروج پول به تالار سهام نیز بر این نکته تاکید می‌کند.

در حالی که بازار سهام روز شنبه بعد از ۱۱روز معاملاتی ورود پول محدود ۱۸میلیارد تومانی را به نظاره نشست، روز گذشته مجددا با خروج قدرتمند پول سهامداران خرد مواجه شد. در همین راستا در صورت ادامه‌دار شدن این روند می‌توانیم شاهد تغییر جریان نقدینگی و میل بیشتر معامله‌گران به فروش سهام باشیم.

در سال ۱۴۰۲ نیز سیاستگذار از نواحی مختلف، بازار سهام را در تنگنا قرار داد. نخستین ترکشی که بر بدنه نحیف بازار سهام در سال قبل نواخته شد، مساله نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بود که زمزمه‌های افزایش آن در اردیبهشت‌ماه سبب شد بازار در مسیر نزولی قرار بگیرد و ۵۱روز بعد کلیت بازار از آنچه در اردیبهشت‌ماه حادث شده بود، آگاه شد. اما امسال سال ریسک‌های سیاسی بود. افزون بر آن، سیاستگذار بورسی در زدودن سایه قیمت‌گذاری دستوری از سر صنایع مختلف بورس تهران و خاصه صنعت خودرو و ساخت قطعات که گرفتار زیان انباشته‌های عجیب هستند، همچنان عاجز است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی