• ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
  • کد خبر: 34573
تغذیه

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چند تغییر ساده در سبک زندگی، تأثیرات مثبت بسیاری را با خود به همراه دارد؛ که کاهش ریسک ابتلا به سرطان و پیشگیری از آن، یکی از این تأثیرات است. ترک سیگار، کاهش مصرف مشروبات الکلی و داشتن یک رژیم غذایی سالم چند نمونه از تغییرات ساده در سبک زندگی هستند.

به گزارش ایران‌پژواک، برای مقاوم‌سازی بدن در برابر بیماری‌ها، نیازی به ایجاد تغییرات ناگهانی و شدید ندارید. اما اگر شروع به ایجاد تغییرات کوچک کنید و بتوانید در درازمدت به آنها پایبند بمانید، حتما نتیجه بسیار خوبی خواهید گرفت.

بر اساس مطالعات اخیر، سیگار کشیدن، مصرف الکل و اضافه وزن از علل اصلی مرگ و میرهای ناشی از سرطان هستند. در واقع این عوامل می‌توانند روند پیشرفت سرطان را تسریع کرده و منجر به مرگ زودرس شوند. خوشبختانه این عوامل در این زمینه قابل پیشگیری هستند و می‌توان آنها را کنترل کرد.

در سراسر جهان، آماری نزدیک به ۴.۵ میلیون مرگ مرتبط با سرطان وجود دارد که حدود ۴۵ درصد از آنها به ریسک فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و بی‌تحرکی نسبت داده می‌شود.

چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم؟

نزدیک به دو سوم مرگ و میرهای مرتبط با سرطان، که از طرفی به دلایل بالا مربوط هستند، قابل پیشگیری است. «قابل پیشگیری» به این معنی که شما می‌توانید اقداماتی را انجام دهید و تغییراتی را ایجاد کنید که خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. عاداتی وجود دارند که با به‌کارگیری آنها می‌توان زندگی سالم‌تری را به دور از ابتلا به انواع بیماری و سرطان تجربه کرد. در ادامه به برخی از این عادات اشاره می‌شود:

۱) سیگار نکشید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید، این است که با اراده‌ای قوی سیگار را ترک کنید. این اقدام نه‌تنها برای پیشگیری از سرطان، بلکه برای کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مفید است. سیگار و دود حاصل از آن حاوی مواد شیمیایی و سمی است. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به DNA یا نقشه‌های ژنتیکی تمام سلول‌های بدن آسیب می‌زند و می‌تواند سلول‌های طبیعی را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. اگر سلول‌های سرطانی در بدن شما شروع به رشد کنند، مواد شیمیایی موجود در سیگار توانایی بدن شما را برای ترمیم آسیب DNA مختل می‌کند و نمی‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

۲) مصرف مشروبات الکلی را به حداقل برسانید

تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه کمتر الکل بنوشید، خطر ابتلا به سرطان کمتر می‌شود و برعکس، هرچه بیشتر بنوشید، خطر ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. مطابق تحقیقات، مصرف منظم الکل خطر ابتلا به سرطان‌های پستان، کولون و رکتوم، مری، حنجره، کبد، دهان و گلو را افزایش می‌دهد.

۳) اضافه وزن خود را رفع کنید

مطالعه نشان می‌دهد که علاوه بر مصرف سیگار و الکل، داشتن شاخص توده بدنی بالا (BMI) یکی از سه علت اصلی قابل پیشگیری مرگ و میر ناشی از سرطان است. چاقی تقریباً ریسک ابتلا به هر نوع سرطانی را افزایش می‌دهد. چاقی و اضافه وزن، جزو ریسک فاکتورهای سرطان است. ابتلا به سرطان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، ۲۰ درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل عوامل متابولیک و عمدتاً چاقی بود.

۴) یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید

با رعایت چند نکته در رژیم غذایی‌ خود می‌توانید تا حد زیادی خط ابتلا به سرطان‌ها را کاهش دهید: مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، با مصرف منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان سیستم ایمنی را تقویت کنید، مصرف گوشت‌ قرمز را محدود کنید، غذاهای حاوی فیبر بخورید، مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شکر را کاهش دهید و از چربی‌های سالم (روغن زیتون، ماهی‌های چرب و آجیل‌ها) استفاده کنید.

۵) بی‌تحرک نباشید

ورزش، با دفع و کاهش مواد شیمیایی التهاب‌زا در بدن، سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. فعالیت فیزیکی و ورزش باعث کاهش زمان توقف مواد سمی در بدن می‌شود و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. هم‌چنین تحرک بدنی، از پیشرفت سرطان پروستات در مردان جلوگیری می‌کند؛ چرا که مصرف انرژی در بدن را متعادل می‌سازد.

شاید ایجاد این تغییرات در ابتدا دشوار باشد، اما مطمئن باشید که شما را از گزند بیماری‌های کوچک و بزرگ در امان نگه می‌دارد. پایبند ماندن به این عادات، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی