• ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
  • کد خبر: 36255
مسکن

بررسی جزئیات گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان‌ ۱۴۰۲ نشان از آن دارد که منطقه ۱ در بین باقی مناطق تهران بیشترین کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است. البته در مجموع روند قیمت در این بازه روندی کاهشی را پیموده و این درحالی‌ است که معاملات نسبت به تابستان امسال روند متعادل‌تری دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، گزارش اخیر بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان‌ ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، قیمت واحد مسکونی در تهران بر خلاف ماه گذشته روندی نسبتا کاهشی را پیموده است. متوسط قیمت مسکن از ابتدای تابستان امسال نیز بر مداری کاهشی قرار گرفته بود.

روند قیمت متوسط مسکن در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد تمام مناطق مسیر یکسانی را در یک ماه اخیر تجربه نکرده‌اند.. در این بین منطقه ۱ پرچمدار کاهش متوسط قیمت در بین مناطق ۲۲گانه تهران بوده و مناطق ۱۱، ۲۰ و ۳ به ترتیب با ۷.۸ و ۶.۶ و ۶.۲ درصد کاهش قیمت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مقابل، منطقه ۱۳ با ۲.۷ درصد روند کاهشی در مسیر قیمت‌ها، کمترین کاهش قیمت را تجربه کرده است.

ضمن اینکه، باقی مناطق بر مداری افزایشی قرار دارند و منطقه ۲۱ با ۱۰.۸ درصد در بین مناطق دیگر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. پس از آن نیز منطقه ۱۸ با ۸.۴ درصد قرار دارد.

خروج بازار مسکن از رکود کلید خورد؟

وضعیت معاملات در آبان‌ ۱۴۰۲

در مقابل، معاملات در منطقه ۲۰ و ۱۳ همسو با روند کاهشی قیمت مسکن، مسیری نزولی داشته و احتمالا کاهش قیمت این مناطق به دلیل افزایش عرضه در این نواحی بوده است.

همچنین بیشترین افزایش قیمت نیز مربوط به منطقه ۲۱ و ۱۸ بوده که در این مناطق معاملات هم به نسبت ماه گذشته مسیری افزایشی را پیموده است.

البته، با وجود افزایش آمار معاملات، میانگین قیمت هر منطقه نشان از رکود شدید در بازار مسکن دارد. تعداد کل معاملات آبان به ۳.۶ هزار مورد رسیده و افزایش حدودا ۱۴ درصدی نسبت به ماه قبل داشته است. افزایش تعداد معاملات در عین کاهش قیمت، نشان از وضعیت رکودی در بازار مسکن دارد، اما افزایش تعداد معاملات نشان می‌دهد که جامعه کمی به خروج بازار مسکن از رکود در میان‌مدت امیدوار است.

خروج بازار مسکن از رکود کلید خورد؟

معاملات مسکن در آبان رشد کرد

در مجموع آمارهای موجود در گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به سه هزار و ۵۹۳ واحد مسکونی رسیده است.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی در آبان‌ امسال نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۱ درصد کاهش داشته است. این آمار نشان‌دهنده افزایش تقاضا در بازار پس از یک دوره رکود عمیق معاملاتی است اما نمی‌توان آن را نشانه‌ای مبنی بر خروج کامل بازار مسکن از محدوده رکودی دانست چرا که مقایسه آماری تعداد معاملات مسکن در آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حاکی از تداوم رکود سنگین معاملاتی در بازار است.

کارشناسان حوزه مسکن این کاهش قیمت مسکن از ابتدای تابستان امسال را ناشی از همین کاهش میزان معاملات می‌دانند، عاملی که با در هم پیچیدن گرانی مسکن، تورم عمومی و کاهش قدرت خرید مردم حالا پس از سال‌ها به اوج خود رسیده است.

اما حالا کاهش نسبی قیمت مسکن باعث شده است خریداران از مهر امسال سیگنال خرید را شناسایی کنند و وارد بازار مسکن شوند. حالا باید دید این تغییر در الگوی خرید در چند ماه آینده باعث بروز چه حرکات و روندی در بازار مسکن می‌شود.

کارشناسان حوزه مسکن اواخر تابستان هشدار داده بودند در صورتی‌که بازار معاملات تا پایان سال ۱۴۰۲ از وضعیت رکودی که در آن گرفتار است بیرون نیاید، رکود تورمی بر این عرصه سایه خواهد افکند.

لازم به توضیح است که تعداد معاملات از ابتدای امسال افت شدیدی را نسبت به ماه‌های مشابه سال‌های قبل تجربه کرده و به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت پیش آمده نیز برگرفته از همین رکودی بوده که بازار مسکن در موارد کمی با آن روبه‌رو بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی